Dezbaterile Seminarului National de Fiscalitate 2006

0
129

Situatiile financiare vor fi insotite de declaratii pe propria raspundere

Situatiile financiare consolidate ar putea fi insotite de declaratii de asumare a raspunderii pentru realitatea informatiei, iar termenul pentru depunerea acestor situatii va fi de sase luni de la data incheierii exercitiului financiar al societatii-mama, a declarat Georgeta Petre, director in Ministerul Finantelor Publice.

Doamna Petre a mentionat ca aceste modificari sunt incluse in proiectul de modificare a legii contabilitatii. Situatiile financiare consolidate cuprind bilantul consolidat, contul de profit si pierdere consolidat, precum si celelalte componente, respectiv informatii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, si note explicative la situatiile financiare anuale consolidate.

Aceste documente trebuie sa fie insotite de o declaratie scrisa a administratorului societatii-mama prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate si confirma capoliticile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile.

De asemenea,prin declaratie, administratorul confirma ca situatiile financiare ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea grupului.Membrii organismelor de administratie, de conducere si supraveghere ale persoanelor juridice au obligatia colectiva de a se asigura ca situatiile financiare anuale si raportul administratorilor sunt intocmite si publicate in conformitate cu legislatia nationala.

O alta noutate adusa de proiect se refera la faptul ca situatiile financiare ale oricaror societati comerciale vor trebui semnate de experti contabili sau firme de contabilitate, daca companiile nu au persoane angajate care pot sa faca acest lucru. Cei care semneaza trebuie sa aiba, obligatoriu,studii economice superioare.

De asemenea, a fost reglementata problema raspunderii referitor la conducerea contabilitatii. Astfel, administratorul este raspunzator pentru organizarea contabilitatii, iar directorii economici si persoanele din subordine raspund pentru aplicarea corespunzatoare a reglementarilor contabile aplicabile entitatilor respective.

Daca contabilitatea este tinuta de o firma de contabilitate, atunci raspunderea este potrivit legii si clauzelor incheiate intre parti.

Doamna Petre a precizat ca din legea contabilitatii s-a eliminat prevederea ca orice societate comerciala cu cifra de afaceri de pana la 50.000 de euro poate intocmi situatii financiare pe raspunderea administraorilor, neavand nevoie de expert contabil. Consiliul contabilitatii si raportarilor financiare din cadrul MFP ar putea deveni organism independent, potrivit reprezentantei Finantelor, in termen de circa un an. Companiile vor fi obligate sa pastreze situatiile financiare anuale timp de 10 ani, fata de intervalul actual de 50 de ani, si vor depune o raportare anuala, al carei continut va fi stabilit prin ordin al ministrului Finantelor, potrivit proiectului de modificare a Legii contabilitatii.

Raportarile anuale se depun la unitatile teritoriale ale ministerului Finantelor, in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar, insotite de dovada predarii situatiilor financiare anuale la Oficiul Registrului Comertului, pentru publicare. Companiile care realizeaza contabilitatea in partida dubla trebuie sa publice situatiile financiare anuale, respectiv raportul administratorilor si raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, iar situatiile anuale vor fi pastrate timp de 10 ani.

Aceste prevederi se aplica si sucursalelor inregistrate in Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, precum si societatilor-mama care intocmesc situatii financiare consolidate. O societate-mama intocmeste atat situatii financiare anuale pentru propria activitate, cat si situatii financiare anuale consolidate.

Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva companiilor timp de 10 ani, de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia statelor de salarii, care se pastreaza timp de 50 de ani. Proiectul de modificare a legii contabilitatii include o exceptie, astfel ca Ministerul Finantelor poate stabili, prin ordin, registrele de contabilitate si documentele justificative care se pastreaza timp de 5 ani.

Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare vor intocmi situatiile financiare anuale in cel mult 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar. In cazul celorlalte entitati, termenul este de 120 de zile.

Normele privind Codul fiscal ar putea fi discutate in Guvern saptamana viitoare

Normele privind Codul fiscal ar putea fi inaintate guvernului, pentru aprobare, saptamana viitoare, urmand sa fie publicate pana la jumatatea lunii decembrie, au declarat surse din Ministerul Finantelor Publice.

„Astazi (miercuri – n.r.) vom inainta normele Ministerului Justitiei si Ministerului Administratiei, pentru aviz. Joi vor fi discutii la comisia de dialog social,iar ulterior cu expertii si consultantii”, au mentionat sursele citate.

Modificarile la Codul fiscal, aprobate de Parlament in vara acestui an,vor intra in vigoare la inceputul anului viitor.

Accizarea tuicii din gospodarii va ridica probleme Fiscului

Accizarea productiei de tuica si rachiuri din fructe realizate de micii producatori va pune probleme administratiilor fiscale si va fi dificil sa fie gasite solutii pentru a incasa accize pentru toata productia, a declarat, marti, doamna Victoria Tomi, consilier in Ministerul Finantelor Publice.

„Potrivit legii, nici un litru de alcool nu scapa de accizare. Dar va trece timp pana cand fenomenul evaziunii fiscale in acest domeniu va fi stavilit, pana cand vor fi gasite solutii. In normele metodologice nu am stabilit, inca, cum se va plati acciza. Este o problema in curs de lamurire modul cum va plati persoana fizica”, a spus doamna Tomi, la Seminarul pe teme de fiscalitate organizat de grupul de editura si consultanta in afaceri Rentrop & Straton. Domnia sa a mentionat ca exista tari cu traditie in domeniul productiei de alcool, unde nu s-a „starpit” fenomenul evaziunii pe acest segment.

Micii producatori de tuica si rachiuri din fructe vor fi obligati, de la inceputul anului viitor, sa se inregistreze la fisc si sa estimeze cantitätile obtinute anual, potrivit proiectului de norme pentru aplicarea Codului fiscal. Codul fiscal stabileste pentru tuica si rachiuri o taxa de 50% din cota standard a accizei aplicate alcoolului etilic, in limita unei cantitäti de cel mult 50 de litri cu concentratie alcoolica 100% pentru fiecare gospodarie individuala/an.

In prezent, nu se platesc accize pentru cantitäti sub 300 de litri cu concentratia alcoolica de 40% pentru fiecare gospodarie. Gospodariile individuale vor figura la administratiile financiare intr-un registru special care va include numele si adresa, instalatiile de productie si capacitatea acestora.

Pe toata perioada in care nu sunt folosite, instalatiile vor sta sigilate. Atunci cand intentioneaza sa faca tuica, producatorul va solicita in scris administratiei desigilarea instalatiei, mentionand cantitatea si tipul de materie prima care urmeaza sa fie prelucrata, precum si perioada in care instalatia va functiona.

Potrivit proiectului, producatorii care doresc sa faca tuica nu vor mai avea posibilitatea sa apeleze la persoane care detin astfel de instalatii.

„Productia de tuica si rachiuri de fructe pentru consumul propriu al unei gospodarii individuale, care nu detine in proprietate instalatii de productie, poate fi realizata in sistem de prestari de servicii numai in antrepozite fiscale autorizate pentru productia de tuica si rachiuri de fructe”, se spune in normele elaborate de Finante. La administratiile financiare vor fi inregistrati si producatorii de vinuri care intentioneaza sa obtina, pentru vanzare, o cantitate medie anuala de pana la 2.000 de litri. Ei vor depune lunar o declaratie privind cantitatea de vin produsa si vanduta. In proiect se mai arata ca pentru alcoolul etilic produs in micile distilerii, a caror productie nu depaseste 1.000 de litri alcool pur/an, vor fi aplicate accize reduse. Noul cod fiscal intra in vigoare de la 1 ianuarie 2007.

Firmele de audit vor fi supravegheate de un organism independent

Legislatia care reglementeaza auditul financiar va fi modificata substantial, pana in luna iunie a anului 2007, una dintre schimbari vizand supravegherea publica a firmelor de audit, a declarat, marti, Georgeta Petre, director la Directia Reglementari Contabile in Ministerul Finantelor Publice (MFP).

Ea a mentionat ca necesitatea modificarii Ordonantei de Urgenta a Guvernului 75/1999privind auditul financiar rezulta dintr-o directiva noua publicata in Jurnalul Uniunii Europene in luna iunie. „Termenul de transpunere in legislatia nationala este de doi ani, foarte putin. Peste doi ani trebuie sa avem legislatia si cadrul organizatoric pentru aplicarea corespunzatoare a prevederilor directivei VIII privind auditorii si firmele de audit”, a spus doamna Petre.

Potrivit ordonantei 75, activitatea de audit este coordonata de Camera Auditorilor, iar aceasta este, la randul sau, supravegheata de catre Ministerul Finantelor Publice.

Doamna Petre a apreciat ca directiva este destul de restrictiva mai ales in ceea ce priveste modul in care auditorii si firmele de audit isi desfasoara activitatea, sub aspectul transparentei, pregatirii si eticii. Potrivit reprezentantei MFP, activitatea auditorilor nu va fi supravegheata de catre stat, ci de catre un organism independent. „Supravegherea va fi realizata in scop public, pentru a proteja interesele mediului de afaceri. Este sarcina Guvernului sa ia masuri pentru a institui supravegherea. Organismul de supraveghere va fi format din persoane cu o buna pregatire in domeniul economic si juridic”, a afirmat doamna Petre. Prima conditie este ca aceste persoane sa fie nepracticieni, astfel ca trei ani nu treuie sa fi practicat in domeniul auditului. De asemenea, persoanele respective nu vor mai putea desfasura activitäti pentru cativa ani dupa ce parasesc organismul de supraveghere.

Ea a afirmat ca, din 2007, companiile care la data bilantului depasesc doua criterii din cele trei referitoare la cifra de afaceri (7,3 milioane de euro), total active (3,65 milioane de euro) si numar mediu de salariati (50), pentru doi ani consecutivi, vor fi obligate sa auditeze situatiile financiare anuale.

Ca exceptie, pentru 2006, criteriile de marime vor fi determinate pe baza informatiilor din situatiile financiare din 2005.

via – contabilul.ro

Anunțuri publicitare

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.