AcasăReglementari contabileANAF (oficial) - impozitarea veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, începând cu 1...

ANAF (oficial) – impozitarea veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, începând cu 1 ianuarie 2024

Pentru contabilitate și salarizare recomandăm NextUp

ANAF informează contribuabilii faptul că, începând cu 1 ianuarie 2024, prin O.U.G. nr.115/2023 au fost introduse noi prevederi care completează regulile privind calculul, reținerea și declararea impozitului pe veniturile din cedarea folosinței bunurilor realizate de persoanele fizice, și anume :

✅ S-a introdus o cotă forfetară de 20 % aplicată asupra venitului brut care se scade din acesta, pentru determinarea venitului net anual impozabil în cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor obținute de persoanele fizice.

✅ În situația în care chiriașul este o persoană juridică sau altă entitate care are obligația de a conduce evidență contabilă, acesta are obligația de a calcula și de a reține impozitul de 10% aplicat la venitul net , la momentul plății venitului către proprietar persoană fizică.

✅ Impozitul pe veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, reţinut la sursă de către persoanele juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, se declară prin formularul 100 “Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat “, până la data de 25 a lunii următoare celei în care a fost reținut.

Nu există obligația completării Registrului de evidență fiscală și de conducere a evidenței contabile de către persoanele fizice care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor.

⏰ Declarația unică (formularul 212) se depune în termen de 30 de zile de la încheierea/încetarea contractului , respectiv 25 mai a fiecărui an pentru contractele în curs, de către persoanele fizice care realizează venituri din cedarea folosinței bunurilor mobile și imobile, cu excepția celor care obțin venituri din:

NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE FACEBOOKCLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA “Aboneare la blog – via e-mail”. NOU – ACUM AVEM SI UN GRUP PE FACEBOOKCLICK AICI, DAR SI UNUL DE TELEGRAM CLICK AICI.

⚠️ a) cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, pentru care impozitul este reţinut la sursă de plătitorul venitului;

⚠️ b) arendare, pentru care impozitul este reţinut la sursă de plătitorul venitului;

⚠️ c) închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, pentru care venitul se declară în anul următor celui de realizare.

În cazul persoanelor fizice care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor de la plătitori persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă se menține obligația depunerii declarației unice, în vederea stabilirii CASS datorată la veniturile din cedarea folosinței bunurilor definite la art.83 din Codul Fiscal dacă , prin cumularea cu veniturile estimate din drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică ,cu câștigul net din investiții, veniturile din activități agricole , silvicultură și piscicultură și din alte surse, se încadrează în plafonul anual de cel puțin 6,12 sau 24 de salarii minime brute pe țară, după caz , în vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice -Capitolul II .

Au fost abrogate dispozițiile potrivit cărora veniturile realizate din derularea unui număr mai mare de 5 contracte de închiriere, sunt calificate ca venituri din activități independente. De asemenea, a fost eliminată opțiunea de determinare a venitului net din cedarea folosintei bunurilor în sistem real , pe baza datelor din contabilitate.

Se menține obligaţia înregistrării contractelor de închiriere a bunurilor din patrimoniul personal, încheiate de persoanele fizice în calitate de proprietari, precum şi a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, prin depunerea “Cererii de înregistrare a contractelor de locaţiune”, însoţită de copia contractului de locaţiune. Sunt exceptate de la această obligație, persoanele fizice care obţin venituri din arendare şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală. “

Baza legală:

Legea nr.227 /2015 privind Codul fiscal cu modificarile și completările ulterioare;
OUG nr.115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene – OPANAF nr. 172 din 31 ianuarie 2024 privind modificarea şi completarea OPANAF nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă
OPANAF nr. 2.031 din 17 noiembrie 2022 privind modificarea şi completarea OPANAF nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de locaţiune, precum şi a modelului şi conţinutului formularului “Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune

Sursa (cu multumiri) – D.G.R.F.P. Cluj-Napoca

🔍 ALTE RESURSE UTILE – DIN ULTIMA PERIOADA: 🔍

✅ – HAI SA AJUTAM! – Solicitare sprijin pentru Asociația Literata. Va mulțumim anticipat tuturor!click aici sau click aici (F 177)

– ⚠️ ULTIMA ORA (oficial) – informații cu privire la majorarea salariul angajaților încadrați cu salariul minim, cu vechime de peste 24 de luni la aceeași societate – CLICK AICI
– 💡 Termenul de depunere a bilanțului la 31.12.2023 – se aplica tuturor entităților, indiferent de sistemul de impozitare aplicabil (oficial MF/ANAF) – CLICK AICI
– ⏰ Câte zile lucrătoare sunt în fiecare luna din anul 2024 (inclusiv detaliere pe ore lucrătoare) – INFO UTIL ANUAL – click aici
– ✅ Termen depunere bilanț la 31.12.2023 (situații financiare/raportări contabile) – în anul fiscal 2024 (info util) – CLICK AICI
– 💡 Temenele legale de transmitere a facturii electronice în sistemul național RO e-Factura (nivel amenzi) – oficial ANAF – click aici

– 📣 Dosarul inventarierii anuale a patrimoniului la data de 31.12.2023 – recapitularea resurselor gratuite, publicate de noi (necesare la dosar) – click aici
– ⏰ IMPORTANT (oficial) – răspuns ANAF cu privire la aplicare plafon casierii (pentru societățile cu mai multe puncte de lucru)click aici
– ✅ Reguli de circulație a numerarului începând cu data de 13.11.2023 – fișier util si pe înțelesul tuturor – click aici
– ⏰ DE INTERES – ANAF – clarificări privind salariul minim valabil pentru calculul contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice în anul 2023 , etc. – CLICK AICI
– ✅ FOARTE UTIL ✅ – Prezentare comparativă a modificărilor fiscale (Cod Fiscal, CPF, case marcat, disciplină financiară, e-Factura, conformare fiscală, etc.) – 17 fișiere utile (oficial) – click aici

ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE “SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM! ⚠️ CONTABILI PE FACEBOOK ⚠️ – CLICK AICI

💡 – Sărbători legale începând cu 01.01.2024 – sau zilele libere în care legal nu se lucrează (info util, conform legislație în vigoare, actualizat) – click aici
💡 – Stabilirea salariului de bază minim brut sub nivelul celui prevăzut de HG nr. 900/2023 (3.300 lei) – nivelul contravențiilor (sancțiunilor) – CLICK AICI
💡 – Care este termenul transmitere în Revisal a modificărilor la noul salariul minim de 3.300 lei … 20 de zile lucrătoare (calculate începând cu 01.10.2023) – CLICK AICI
💡 – Ce întocmim pentru aliniere la noul salariu minim din 01.10.2023 (3.300 lei) – “Decizie colectivă de mărire a salariilor” sau „Act adițional” ? – CLICK AICI
💡 – Act Adițional majorare salariu minim din 01.10.2023 – model gratuit, editabil … pentru angajatori (util) – CLICK AICI
💡 – Decizie colectivă majorare salariu minim angajați (cu anexă semnături) – MODEL (începând cu 01.10.2023) – CLICK AICI
💡 – HG nr. 900/2023 – salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, începând cu 01.10.2023, majorat la 3.300 de lei – CLICK AICI

LĂSAȚI UN MESAJ

Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

- Advertisment -
- Advertisement -
" Pentru contabilitate și salarizare - recomandăm NextUp " ANAF informează contribuabilii faptul că, începând cu 1 ianuarie 2024, prin O.U.G. nr.115/2023 au fost introduse noi prevederi care completează regulile privind calculul, reținerea și declararea impozitului pe veniturile din cedarea folosinței bunurilor realizate...ANAF (oficial) - impozitarea veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, începând cu 1 ianuarie 2024
error: Conținutul este protejat !!