Noutati aduse de Ordonanta Guvernului nr. 17/2015 – renunțare/eliminare stampilă, introducere polița de asigurare ca element de suspendare a executării silite, etc.

0
266

Va supunem atentiei un material oficial, elaborat de AJFP Maramures cu privire la noutățile aduse de Ordonanta Guvernului nr. 17/15.05.2015text integral aici – privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare şi modificarea şi completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 540 din 20 iulie 2015 .

OG nr. 17/2015 – modifica unele proceduri fiscale privind suspendarea executarii silite, abrogand de asemenea obligatia de a aplica stampila pe documentele depuse la autoritati. Desigur, ordonanta dispune numai asupra documentelor depuse la autoritati, astfel ca in viata de zi cu zi, posesorii de stampile le pot folosi sau pot renunta la utilizarea acestora, in functie de deciziile proprii.

Precizari suplimentare STMPILA – Ordonanta Guvernului nr. 17/2015 – Art. V – via AJFP Mehedinti

(1)Persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum şi entităţile fără personalitate juridică nu au obligaţia de a aplica ştampila pe declaraţii, cereri sau orice alte documente depuse la instituţiile sau autorităţile publice.
(2)Persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum şi entităţile fără personalitate juridică nu au obligaţia de a aplica ştampila pe documente sau orice alte înscrisuri emise în relaţia dintre acestea.
(3)La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogă toate prevederile legale referitoare la obligaţia aplicării ştampilei de către persoanele şi entităţile prevăzute la alin. (1) şi (2).

Tot din perspectiva lucrurilor bine de stiut, amintim si faptul ca ordonanta scuteste la timbrarea certificatelor de atestare fiscala sau altor cereri depuse la autoritatea fiscala, pentru care ar fi fost necesara plata unei taxe de timbru.

Nu valoarea timbrului a fost impovaratoare, cat mai ales deplasarea in alte locatii pentru a le achizitiona.

Dintre modificarile de substanta, amintim modificarea Codului de procedura fiscala cu retratarea unor situatii de obligatii la buget, respectiv introducerea instrumentului de polita de asigurare ca element de suspendare a executarii silite.

Una dintre situatiile destul de des intalnite in practica surprinde cazul unui operator economic ce a participat la licitatii publice, efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii catre entitati publice, cum ar fi spitale sau primarii, colecteaza TVA si impozitele aferente vanzarilor, fara ca beneficiarii acestor livrari de bunuri sau servicii sa le achite la scadenta.

In acest caz, firma, din lipsa de lichiditati ramane datoare catre bugetul statului si in acelasi timp, are de incasat sume de la beneficiari entitati publice. Conform actualelor proceduri fiscale, operatorul economic era considerat ca avand datorii la bugetul de stat si nu mai putea sa participe la alte licitatii publice, urmand a fi executat silit pentru debitele restante.

Aceasta stare de lucruri nu era normala, iar autoritatile fiscale au modificat aceasta reglementare. Astfel, acest contribuabil nu va mai fi considerat cu obligatii fiscale restante, mentionandu-se acest fapt in certificatul de atestare fiscala. Mai mult, sumele certe, lichide si exigibile datorate de aceste entitati publice devin urmaribile de catre ANAF.

Ce inseamna obligatii fiscale restante?

a) obligatii fiscale pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata;
b) diferentele de obligatii fiscale principale si accesorii stabilite prin decizie de impunere chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata.

Ce obligatii fiscale NU sunt considerate restante?

a) obligatiile fiscale pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata, potrivit legii, daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut in actul de acordare a inlesnirii
b) obligatiile fiscale stabilite in acte administrative fiscale a caror executare este suspendata in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) obligatiile fiscale cu termene de plata viitoare stabilite in planul de reorganizare judiciara aprobat in conditiile legii.

Nu se considera ca un contribuabil inregistreaza obligatii fiscale restante in situatia in care suma obligatiilor fiscale inscrise in certificatul de atestare fiscala emis de organul fiscal, este mai mica sau egala cu suma de rambursat/restituit.

In certificatul de atestare fiscala se face mentiune in acest sens. In cazul in care debitorul are de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, executarea silita se continua prin poprirea acestor sume ori de cate ori, ulterior comunicarii somatiei, se depune la organul fiscal un document eliberat de autoritatea sau institutia publica respectiva prin care se certifica ca sumele sunt certe, lichide si exigibile.

NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE FACEBOOKCLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA „Aboneaza-te la insemnari”. NOU – ACUM AVEM SI UN GRUP PE FACEBOOKCLICK AICI, DAR SI O PAGINA DE GOOGLE PLUSCLICK AICI.

Noutatea: O polita de asigurare a debitelor adduce suspendarea executarii silite

Din punctul de vedere al suspendarii executarii silite, cand un contribuabil de afla in aceasta procedura, apare ca noutate posibilitatea acestuia sa solicite suspendarea executarii silite, cand prezinta organului fiscal o polita de asigurare a debitelor.

In cazul contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale prin care se stabilesc creante fiscale, inclusiv pe timpul solutionarii actiunii in contencios administrativ, executarea silita se suspenda sau nu incepe pentru obligatiile fiscale contestate daca debitorul depune la organul fiscal competent o scrisoare de garantie/polita de asigurare de garantie la nivelul obligatiilor fiscale contestate si neachitate la data depunerii garantiei.

Care e valabilitatea scrisorii de garantie?

Valabilitatea scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie trebuie sa fie de minimum 6 luni de la data emiterii.

In situatia in care pe perioada de valabilitate a scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie contestatia ori actiunea in contencios administrativ este respinsa, in totalitate sau in parte, organul fiscal executa garantia in ultima zi de valabilitate a acesteia daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) contribuabilul nu plateste obligatiile fiscale pentru care s-a respins contestatia sau actiunea in contencios administrativ;
b) contribuabilul nu depune o noua scrisoare de garantie/polita de asigurare de garantie;
c) instanta judecatoreasca nu a dispus, prin hotarare executorie, suspendarea executarii actului administrativ fiscal potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Care sunt situatiile in care scrisoarea de garantie/polita de asigurare de garantie ramane fara obiect?

a) contestatia a fost admisa, in totalitate, de organul de solutionare a contestatiei;
b) actul administrativ fiscal contestat a fost desfiintat, in totalitate, de catre organul de solutionare a contestatiei;
c) actiunea in contencios administrativ a fost admisa in totalitate;
d) instanta judecatoreasca admite, prin hotarare executorie, cererea contribuabilului/platitorului de suspendare a executarii actului administrativ fiscal potrivit Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) daca pe perioada solutionarii contestatiei, in procedura administrativa sau in procedura de contencios administrativ, contribuabilul achita in totalitate obligatiile fiscale contestate.

In situatia in care contribuabilul achita partial obligatiile fiscale contestate acesta poate redimensiona garantia in mod corespunzator. Pe toata perioada suspendarii executarii silite, creantele fiscale ce fac obiectul suspendarii nu se sting, cu exceptia situatiei in care debitorul opteaza pentru stingerea acestora.

Prorogarea unor termene privind aparatelor de marcat electronice fiscale – via AJFP Valcea

Se prorogă termenele până la care operatorii economici care au obligaţia dotării cu aparate de marcat electronice fiscale echipate cu dispozitiv de memorare a jurnalului electronic, prevăzute la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel:

– începând cu data de 1 octombrie 2016, operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili;
– începând cu data de 1 ianuarie 2017, operatorii economici care au calitatea de contribuabili mijlocii;
– începând cu data de 1 mai 2017, operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.