Recomandări privind abordarea situațiilor în care operatorii economici refuză emiterea și înmânarea bonurilor fiscale

2
134

Pe site-ul oficial al MFP – mfinante.ro – au fost postate o serie de recomandări privind abordarea situațiilor în care operatorii economici refuză emiterea și înmânarea bonurilor fiscale – pe care vi le prezentam mai jos.

Potrivit prevederilor Ordonanţei de urgență a Guvernului nr.28/1999 :

1. Este interzisă emiterea și înmânarea către clienți a altor documente care atestă plata contravalorii bunurilor sau serviciilor prestate, în afara bonurilor fiscale;
2. În cazul în care clientul nu primește bonul fiscal sau primește un alt document decât bonul fiscal, acesta are obligația de a solicita emiterea și înmânarea bonului fiscal;
3. În cazul refuzului de a emite și înmâna bonul fiscal, clientul poate beneficia de bunul achiziţionat sau de serviciul prestat fără plata contravalorii acestuia.
4. Operatorii economici sunt obligaţi să afişeze la loc vizibil un anunţ detaliat de atenţionare a clienţilor cu privire la obligaţia respectării dispoziţiilor legale menționate mai sus.

NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE FACEBOOKCLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA „Aboneaza-te la insemnari”. NOU – ACUM AVEM SI UN GRUP PE FACEBOOKCLICK AICI, DAR SI O PAGINA DE GOOGLE PLUSCLICK AICI.

Ministerul Finanțelor Publice recomandă clientilor, cărora un operator economic le refuză emiterea și respectiv înmânarea bonului fiscal, să abordeze următoarea conduită :

– Să solicite în mod expres eliberarea și înmânarea bonului fiscal în situația în care acesta nu este înmânat din proprie inițiativă de comerciant;
– Să aștepte un interval rezonabil de timp care să permită operatorului economic efectuarea operațiunilor de eliberare și respectiv de înmânare a bonului fiscal, în funcție de situația concretă în care se află, respectiv un magazin, un restaurant, o unitate de prestări servicii, etc.;
– Să nu părăsească unitatea comercială înainte de a apela serviciul TelVerde;
– În cazul unui refuz al comerciantului să invoce dreptul legal pe care îl are de a primi un bon fiscal, de a participa la loteria bonurilor fiscale și de a beneficia de bun sau serviciu fără plata contravalorii acestuia;

Sancțiuni în cazul neafișării anunţului de atenționare (cu privire la emiterea bonului fiscal – casă marcat) – click aici

– În cazul în care nici în urma acestor demersuri nu primește un bon fiscal, indiferent de motivul invocat de comerciant (nu are casă de marcat, aceasta nu este fiscalizată sau este defectă) să apeleze telefonul TelVerde 0800.800.085, care asigură posibilitatea sesizării, 24 de ore din 24, a unui operator din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală – ANAF, unde poate semnala nerespectarea legii fiscale de către comerciant;
– Sesizarile anonime nu vor fi preluate;
– Atenție! În cazul în care casa de marcat este defectă, comerciantul poate înmâna clientului o chitanță, precum și factură la cererea acestuia;
– Plata contravalorii bunului sau serviciului trebuie făcută concomitent cu înmânarea bonului fiscal;
După sesizarea serviciului TelVerde să urmeze recomandările operatorului, din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală ANAF, cu care a intrat în contact;
– Clientul va fi contactat in termen de maxim 15 zile calendaristice de catre un reprezentant al Directiei generale antifrauda fiscala ANAF , pentru a i se comunica modul de solutionare a sesizarii;

Restaurantele, barurile, discotecile, cluburile, etc. – trebuie să pună anunțul de atenționare pe prima pagină a meniurilor – click aici

Serviciul TelVerde al Ministerului Finanţelor Publice este destinat primirii apelurilor telefonice şi înregistrarii sesizărilor privind refuzul de eliberare a bonurilor fiscale de către comercianți precum și pentru sesizarea actelor de corupţie înfăptuite de către funcţionari din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi instituţiile subordonate.

Numărul de telefon 0800 800 085 poate fi apelat, gratuit, 24 de ore din 24.

Conţinutul mesajului înregistrat este compus din două părţi după cum urmează:
” Aţi sunat la linia TelVerde a Ministerului Finanţelor Publice. Vă informăm că acest apel este înregistrat, iar continuarea acestuia reprezintă acceptul dumneavoastră”.

Componenta I
Pentru sesizări privind refuzul de eliberare a bonurilor fiscale apăsați tasta 1*.

După alegerea acestei opțiuni apelantul va fi preluat, la orice oră, de către un operator al Direcției generale antifraudă fiscală din cadrul Agentiei Naționale de Administrare Fiscală.

În cazul în care linia este ocupată mesajul este:
În prezent toți operatorii sunt angajați în dialog cu cetățenii, vă rugăm să așteptați până când unul dintre operatori va prelua apelul dumneavoastră.

In cel mai scurt timp, unul din operatori va prelua apelul.

Componenta 2
Pentru alte sesizări apăsaţi tasta 2**.

Dupa alegerea acestei opțiuni urmează mesajele:
2.1 Pentru sesizări adresate aparatului central al Ministerului Finanțelor Publice apăsați tasta 1.
2.2 Pentru sesizări adresate Agenției Naționale de Administrare Fiscală apăsați tasta 2.

Preluarea şi verificarea aspectelor pe care doriţi să le sesizaţi, sunt strict condiţionate de furnizarea, în format complet, a datelor dumneavoastră de identificare, respectiv nume, prenume, adresa de domiciliu, număr de telefon şi e-mail. După semnalul sonor aveţi la dispoziție 3 minute pentru formularea sesizării.

Mesajul dumneavoastră va fi înregistrat și preluat de către un operator în timpul programului de lucru.
Confirmarea primirii sesizării împreună cu numărul de înregistrare poate fi preluată telefonic de la structura de relaţii publice a instituţiei destinatare.

Pentru solicitarea de informaţii de interes public sau transmiterea de petiţii, puteţi folosi în continuare canalele de comunicare existente, publicate pe site la rubrica Contacte.

2 COMENTARII

  1. Avand in vedere ca pana si soferi de maxi taxi pe extern au casa de marcat tin sa cred ca se poate, drept urmare nu exista scuze pentru astfel de cazuri indiferent de sitatie.
    Probabil ca se va impune un sistem tot mai autonom pentru combaterea problemelor de genu’.

  2. Inca o masura care poate va mai reduce evaziunea cu 1% si nimic mai mult, dar va creea multe situatii neplacute. In primul rand, in 99% din locurile de unde cumperi ceva si nu e supermarket, intai platesti si dupa aia astepti bonul fiscal. Deci acolo nu se pune problema ca poti sa pleci cu marfa neplatita fara bon fiscal pentru ca poti sa pleci ca nu le pasa ca ai platit deja. Raman „serviciile” unde practica e invers, de obicei platesti dupa serviciu (cu exceptia la bordel), dar si acolo nu functioneaza… in final la fel e procedura fie ca e la coafor, la dentist sau la avocat. Dai banul si astepti bonul fiscal. Nu ai de unde sa stii, chiar daca ti-ai primit serviciul, ca daca vei da banul, nu iti va da bon fiscal si nici nu poti sa suni la Telverde si sa spui asta, ca respectivul va sustine ca nu ai vrut de la inceput sa dai banul. Plus ca chiar si prin absurd ai dreptate si ai dat banul si nu iti da bonul fiscal si atunci nu mai vrei sa pleci din unitate si suni la Telverde. La urma urmei e cuvantul tau impotriva cuvantului celuilalt. Sau te bazezi pe camerele de luat vederi ale celuilalt? Sau te bazezi ca nu mananci bataie pana apuci sa te transfere robotul care te pune pe linia de asteptare? Nu iti strica ziua total?
    Deci povestea cu pleci fara sa platesti este sperietoare pentru prosti. Singurele locuri unde poti sa vezi dinainte de a da banii intentia de evaziune sunt probabil taxiurile, daca vezi ca pleaca si nu porneste ceasul si restaurantele, daca ai cerut nota de plata si iti da in schimb o proforma sau ceva scris cu pixul pe o bucata de hartie oarecare. Si atunci sa te tii bine, ca daca ceri bonul fiscal probabil iti vei strica ziua, mai ales daca esti si cu sotia de mana… nu spun ca taximetristul te ia la bataie sau bodyguardul de la restaurant cand zici ca pleci si nu platesti, dar sa presupunem ca dupa ce iti arunca privirea aia de sictir iti aduce bonul fiscal. Pai iti garantez ca daca cu taxiurile poate poti sa spui ca sunt multe si nu mai nimeresti pe acelasi, mai ai curaj sa mai mergi vreodata in restaurantul ala si sa nu te gandesti ca iti scuipa in mancare?
    Cat despre chestia cu loteria… e o gluma. In primul rand lumea stie ce dubioasa este loteria la noi in general. In al doilea rand… numai bonurile cu 3 cifre posibil sa aduca un castig serios. Va dati seama ca un bon de 5 lei a fost emis in toata tara in aceeasi zi in sute de mii de exemplare si catsigul se imparte. Adica strangi bonurile luni de zile, le iei iar la mana cand se anunta numerele castigatoare sau le-ai tinut o contabilitate sa rada curcile si in final primesti 10 lei ca imparti castigul cu inca vreo 200 mii de castigatori. Ca sa nu spun ca nu stiu cum este garantat faptul ca nu se vor falsifica bonurile fiscale (antedatate pe o casa de marcat) sau oricum sansa duplicarii lor apartine detinatorilor de case de marcat. Eu nu am vazut ca lumea sa puna botul la „marea loterie” si sa inceapa sa ceara bonurile fiscale mai mult ca inainte.
    Opinia mea: oricate artificii de legislatie vor scoate din maneca guvernul si parlamentarii tot aia este. Marul este putred la mijloc. Daca poporul este needucat si atat de multi sunt neam prost de hoti, lichele si smecheri de sus pana jos, atunci tot degeaba. Numai educatia poate salva natiunea, dar actualele generatii sunt pierdute.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.