Cota TVA redusa pentru dispozitive medicale – speta ANAF (26.09.2013)

0
825

Intrebare

Se aplica cota redusa de TVA de 9 %. la livrarea unui dispozitiv medical pentru afectiuni respiratorii precum si la livrarea unui circuit format din furtun, filtru si masca faciala?

Raspuns

Potrivit prevederilor art. 140 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, cota redusa de 9% se aplica asupra bazei de impozitare pentru livrarea de proteze si accesorii ale acestora, cu exceptia protezelor dentare.
In conformitate cu prevederile pct 23. alin. (4) din Normele metodologice, cota redusa de taxa de 9% prevazuta la art. 140 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, se aplica pentru protezele medicale si accesoriile acestora, exclusiv protezele dentare care sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, in conditiile prevazute la art. 141 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Proteza medicala este un dispozitiv medical destinat utilizarii personale exclusive care amplifica, restabileste sau inlocuieste zone din tesuturile moi ori dure, precum si functii ale organismului uman; acest dispozitiv poate fi intern, extern sau atat intern, cat si extern. Accesoriul unei proteze este un articol care este prevazut in mod special de catre producator pentru a fi utilizat impreuna cu proteza medicala.

NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE CLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA „Aboneaza-te la insemnari”.

In contextul de fata., consideram relevanta si jurisprudenta europeana in materie, respectiv cauza CJUE C – 360/11/ (CE impotriva Regatului Spaniei), in care la considerentul 88 se precizeaza ca in cazul aparatelor si al materialelor auxiliare care pot fi utilizate, in esenta sau in principal, pentru tratarea handicapurilor umane, dar care nu sunt destinate utilizarii personale exclusive de catre persoanele cu handicap, nu este aplicabila in temeiul punctului 4 din anexa III la Directiva 2006/112/CE, cota redusa de TVA.

Totodata, potrivit hotararii CJUE in aceasta cauza, atunci cand a aplicat o cota redusa a taxei pe valoarea adaugata:
– in cazul dispozitivelor medicale, al materialelor, al echipamentelor si al aparatelor care, privite in mod obiectiv, pot fi utilizate numai pentru prevenirea, diagnosticarea, tratarea, atenuarea sau ingrijirea unor boli sau afectiuni ale oamenilor sau ale animalelor, dar care nu sunt destinate in mod normal atenuarii sau tratarii handicapurilor, pentru utilizarea personala exclusiva a persoanelor cu handicap;
– in cazul materialelor auxiliare si al echipamentelor care pot fi utilizate, in esenta sau in principal, pentru tratarea handicapurilor fizice ale animalelor;
– si, in cele din urma, in cazul materialelor auxiliare si al echipamentelor care pot fi utilizate, in esenta sau in principal, pentru tratarea handicapurilor umane, dar care nu sunt destinate utilizarii personale exclusive de catre persoanele cu handicap,

Regatul Spaniei nu si-a indeplinit obligatiile care ii revin in temeiul articolului 98 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata coroborat cu anexa III la aceasta.

Avand in vedere cele de mai sus, dispozitivul la care se face referire ar fi intrat sub incidenta cotei reduse de TVA de 9 % numai in situatia in care ar fi fost destinat utilizarii personale exclusive, pe langa celelalte conditii care ar fi trebuit indeplinite pentru incadrarea acestuia in definitia protezei medicale.

In opinia noastra, din informatiile transmise, nu rezulta ca respectivul dispozitiv ar fi destinat utilizarii personale exclusive, prin urmare la livrarea acestuia se aplica cota standard de TVA de 24 % .

Cu toate acestea, in ceea ce priveste uzul personal exclusiv, va puteti adresa si Ministerului Sanatatii.
In ceea ce priveste livrarea accesoriului constand in circuit format din furtun, filtre si masca faciala, consideram ca aceasta urmeaza regimul fiscal al operatiunii principale, respectiv a livrarii dispozitivului medical.

Baza legalaLegea nr 571 / 2003 articolul 140

Sursa – anaf.ro – care precizeaza ca – Acesta nu reprezinta un act administrativ fiscal in sensul art. 41 din Codul de Procedura Fiscala sau un act administrativ de autoritate in sensul art. 1 din legea 554/2004 a contenciosului administrativ si nu este opozabil tertilor.

Articolul precedentProces-Verbal de inventariere a numerarului din casierie – model util (inventariere 2013)
Articolul următorImpozitul pe profit şi impozitul pe venitul microîntreprinderilor – noi modificări aplicabile dupa OUG 102/2013

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.