Mda, potrivit unui Proiect de Ordonanță (download la final articol) pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală – TEXT INTEGRAL 2020 AICI – publicat în data de 9 ianuarie 2020 pe site-ul oficial al MFP – in cadrul “Schimbărilor preconizate” se prevad urmatoarele:
Potrivit MFP – având în vedere adoptarea Directivei 2018/822, precum și obligația României de a transpune prevederile acesteia, obligație ce rezidă așa cum s-a arătat anterior de Minister – din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, este necesară adoptarea prezentului proiect de Ordonanță a Guvernului pentru completarea Codului de procedură fiscală. În acest context, urmează a se realiza transpunerea, în cuprinsul Codului de procedură fiscală, a prevederilor Directivei (UE) 2018/822.
IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI. DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI
MFP precizeaza ca – prin intermediul prezentului proiect se propune instituirea obligației intermediarilor de a raporta autorităților fiscale informații cu privire la anumite aranjamente transfrontaliere care ar putea fi utilizate în scopul obținerii unor avantaje fiscale (transferul profiturilor către regimuri fiscale mai favorabile, diminuarea impozitului datorat etc.).
În cuprinsul proiectului se regăsește o definiție a intermediarilor, în această categorie regăsindu-se, dar fără a se limita la aceștia, profesioniști din diferite domenii, cum ar fi consultanți fiscali, avocați, experți contabili, consultanți financiari, precum și entități cu sau fără personalitate juridică, spre exemplu instituțiile financiare, etc.
NOU – Termen depunere bilanț la 31.12.2019 – în anul fiscal 2020 (info – situații financiare/raportări contabile) – click aici
Trebuie menționat faptul că norma europeană acordă posibilitatea statelor membre de a stabili situațiile derogatorii de la obligativitatea raportării de care pot beneficia intermediarii care, potrivit legislației naționale, trebuie să asigure secretul profesional. În acest sens, potrivit prezentului proiect de act normativ intermediarii care, potrivit legii, pot invoca un privilegiu profesional, raportează informațiile referitoare la un aranjament transfrontalier raportabil numai în măsura în care nu sunt avute în vedere informații de care aceștia iau la cunoștință în cursul evaluării situației juridice a clientului în cadrul unor proceduri judiciare sau al îndeplinirii obligației de apărare sau de reprezentare a clientului în proceduri judiciare. Prin excepție de la situația menționată anterior, obligația de raportare este impusă tuturor actorilor care sunt implicați în conceperea, comercializarea, organizarea sau gestionarea implementării unui aranjament transfrontalier raportabil, precum și celor care oferă asistență sau consiliere în acest scop.
UTIL – Sărbători legale începând cu 01.01.2020 (info) – zilele libere în care legal nu se lucrează (conform legislație în vigoare) – click aici
Pe de altă parte, în cazul în care contribuabilul concepe și implementează singur o schemă transfrontalieră, obligația de raportare îi este transferată contribuabilului care beneficiază de un aranjament fiscal transfrontalier și care i-ar putea genera un avantaj fiscal.
În vederea îndeplinirii obligației de raportare, intermediarii sau contribuabilii, după caz, trebuie să declare autorităților fiscale doar acele aranjamente transfrontaliere care prezintă anumite caracteristici și elemente ce oferă indicii cu privire la evitarea obligațiilor fiscale sau la obținerea unui avantaj fiscal. Aceste caracteristici sunt denumite semne distinctive și se referă, în principal, la transferuri intra-grup de active necorporale greu de evaluat, achiziționarea de companii care înregistrează pierderi și utilizarea pierderilor pentru reducerea obligațiilor fiscale, conversia veniturilor în capital sau în categorii de venituri scutite de la plata impozitelor, etc.
EDITABIL – Procedura desemnare persoana responsabila la ONPCSB – model pentru clienți (util) – click aici
Totodată, proiectul prevede faptul că printr-un ordin al președintelui A.N.A.F. urmează să fie aprobat modelul formularului prin intermediul căruia intermediarii sau contribuabilii iși vor îndeplini obligația de raportare. Mai mult decât atât, în vederea detalierii aspectelor referitoare la modul de aplicare a prevederilor referitoare la tipurile de semne distinctive pe care intermediarii sau contribuabilii relevanți le utilizeaza în vederea stabilirii caracterului raportabil al aranjamentelor transfrontaliere, A.N.A.F. urmează să elaboreze un ghid.
De asemenea, actul normativ prevede și stabilirea unor sancțiuni pentru încălcarea obligațiilor de raportare în vederea creșterii gradului conformării voluntare atât a contribuabililor cât și a intermediarilor. În ceea ce privește stabilirea cuantumului sancțiunilor, acesta este la latidunea fiecărui stat membru, însă norma europeană recomandă ca acestea să fie eficiente, proporționale și disuasive.
ATENTIE – Nivel amenzi în cazul netransmiterii în termen a majorării salariului minim în Revisal – de la 2.080 lei la 2.230 lei – click aici
Pentru a dezvolta o politică mai cuprinzătoare, ulterior raportării informațiilor de către intermediari, urmează împărtășirea acestora, de către autoritățile fiscale, omologilor lor din alte state membre. Aceste mecanisme urmează să sporească și eficacitatea SCR.
Prin urmare, odată cu transpunerea Directivei (UE) 2018/822 se urmărește extinderea domeniului de aplicare al schimbului automat de informații asupra aranjamentelor transfrontaliere, informațiile astfel obținute ajutând la consolidarea măsurilor pe care statele membre le pot lua în vederea prevenirii și combaterii practicilor fiscale agresive, cât și la crearea unui sistem de impozitare transparent.
PENTRU A DESCARCA PROIECTUL – CLICK AICI – IAR PENTRU A DESCARCA TABELUL DE CONCORDANȚĂ AFERENT ACESTUIA – CLICK AICI