CNAS – comunicat de presa în atenția angajatorilor – ce categorii de persoane sunt coasigurații salariaților (2019)

0
1222

Conform dispozitiilor Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătătii, republicata, art. 224 (1) lit. c), numai soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate, fac parte din categoria de persoane care beneficiază de asigurare, fără plata contribuţiei, în condiţiile art. 154 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

Ordinul CNAS nr. 1549/29.11.2018 de aporbare a Normelor Metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calitătii de asigurat, publicat în MO nr. 1036/6.12.2018, la art. 6 (1) prevede ca persoanele asigurate în baza art. 224 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflate în întreţinerea unei persoane asigurate, denumite în continuare coasiguraţi, îşi păstrează calitatea de asigurat şi drepturile care decurg din aceasta numai în perioada în care persoana în a cărei întreţinere se află are calitatea de asigurat.

PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI

Potrivit art. 1 si 3 din Ordinului Comun al Ministrului Finanţelor Publice, Ministrului Muncii şi Justiţiei Sociale şi Ministrului Sănătăţii nr. 611 din 31 ianuarie 2019 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a ‘Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, instituţiile şi persoanele fizice prevăzute la art. 681 alin. (2), art. 72 alin. (2), art. 84 alin. (8), art. 125 alin. (8)-(9), art. 147 alin. (1), (12) şi (13), art. 151 alin. (5) şi (6), art. 169 alin. (1), art. 174 alin. (5) şi (6), art. 220 alin. (1) şi (2) şi art. 2207 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia depunerii Declaraţiei 112 in continutul careia este prevazuta expres urmatorul paragraf de care angajatorii sunt direct raspunzatori “Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în declaraţii, declar că datele din această declaraţie sunt corecte şi complete”.

IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI. DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI.

Prin urmare, angajatorii au obligatia sa inscrie in cuprinsul declaratiei lunare D112 atat salariatii proprii cat si coasiguratii acestora, astfel cum sunt definiti limitativ de dispozitiile legale citate, respectiv numai sotul, sotia sau parintii angajatilor, in baza documentelor prevazute la art. 11 alin. 1 lit. e) din Normele Metodologice aprobate prin Ordinul CNAS nr. 1549/29.11.2018.

Sursa – Salarizare, Resurse Umane, Codul Muncii

Anunțuri publicitare

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.