“ Pentru contabilitate și salarizare – recomandăm NextUp ”
Aspectele ce țin de alegerea și executarea mandatului reprezentanților salariaților sunt prevăzute de o nouă lege, respectiv Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, care stabilește modul în care lucrătorii sau salariații își pot alege reprezentanții, numărul acestora și obligația expresă a angajatorilor de a nu interveni în acest proces sau de a-l împiedica.
Reprezentanții sunt persoanele alese conform procedurii din legea dialogului social și mandatate de către angajaţi/lucrători să îi reprezinte.
PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI – DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. – IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI.
„La angajatorul la care sunt încadraţi minimum 10 angajați/lucrători şi la care nu există sindicat, interesele angajaților/lucrătorilor pot fi promovate şi apărate de reprezentanţii lor, aleşi şi mandataţi special în acest scop”, prevede actul normativ.
Reprezentanții angajaţilor/lucrătorilor sunt aleși cu votul a cel puțin jumătate plus unu din numărul total al angajaților/lucrătorilor din unitatea respectivă, iar angajatorii nu pot interveni în acest proces.
La solicitarea angajaților angajatorul va facilita desfășurarea procedurilor de alegere a reprezentanților prin punerea la dispoziție a unui spațiu, acordarea de timp liber pentru întâlniri, etc.
Procedurile sau regulamentul pentru alegerea reprezentanților se elaborează de către un grup de inițiativă format din salariați. Odată stabilite, acestea se comunică angajatorului, care este obligat ca, în termen de 10 zile de la primire, să informeze toți salariații din unitate cu privire la conținutul acelor proceduri sau regulamente. De asemenea, acest grup de inițiativă poate cere consultanță unei federații sindicale care, prin reprezentant, va putea să-i sprijine pe angajați în procesul de alegere a reprezentanților.
Calitatea de reprezentanți al salariaților o pot avea doar persoanele încadrate în unitate și care au împlinit 18 ani.
În privința numărului reprezentanților, acesta se poate stabili împreună cu angajatorul, însă atunci când nu se ajunge la un acord, actul normativ prevede un număr maxim, stabilit în funcție de numărul lucrătorilor din unitate, între 2 reprezentanți, la angajatorii care au sub 100 de angajați/lucrători până la 6 reprezentanți, la angajatorii care au peste 2000 de angajați/lucrători.
Durata mandatului reprezentanților este de cel mult doi ani, timp în care este interzisă concedierea lor pentru motive care țin de îndeplinirea mandatului.
Important! Persoanele care ocupă funcții de conducere și care participă la procesul decizional al conducerii întreprinderii la nivelul unității nu pot fi alese ca reprezentanți ai angajaților.
În sfera atribuțiilor reprezentanților intră participarea la elaborarea regulamentului intern și la negocierea contractului/acordului colectiv de muncă. În cazul în care constată încălcări ale dispozițiilor legale şi ale contractului/acordului colectiv de muncă aplicabil, reprezentanții salariaților pot să sesizeze inspectoratul teritorial de muncă.
Grupul de inițiativă consemnează în procesul-verbal al adunării generale a salariaților atribuțiile reprezentanților, precum și durata și limitele mandatului lor, iar validarea acestora se face cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul total.
Atribuțiile reprezentanților salariaților trebuie să fie aduse la îndeplinire în timpul programului normal de lucru: „Pentru reprezentanţii angajaţilor/lucrătorilor, numărul de ore în cadrul programului normal de lucru, destinat în vederea îndeplinirii mandatului pe care l-au primit, se stabileşte prin contractul/acordul colectiv de muncă aplicabil sau, în lipsa acestuia, prin negociere directă cu conducerea unităţii”.
Sursa (cu multumiri pentru posibilitatea preluarii informatiilor) – ITM Salaj
✅ ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE “SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM! ⚠️ CONTABILI PE FACEBOOK ⚠️ – CLICK AICI
🔍 ALTE RESURSE UTILE – DIN ULTIMA PERIOADA: 🔍
✅ – REMINDER (INFO UTIL) – ce trebuie făcut la începutul anului 2023 (în domeniul contabilitate, fiscalitate, salarizare/HR, etc.) – click aici
✅ – ANAF – Declaratia 112 in 2023: anumite firme NU vor mai depune formularul până pe 25 februarie 2023. Noul termen limită! – click aici
✅ – HAI SA AJUTAM! – Solicitare sprijin pentru Asociația Literata. Va mulțumim anticipat tuturor! – click aici sau click aici (F 177)
💡 – Contract de Comodat (actualizat 2023) – de folosit pentru diverse situații, inclusiv la sediu social firma (pentru ONRC) – click aici
⏰ – ITM (oficial) – salariul de bază pentru angajații cu o vechime mai mare de 2 ani. Află de aici termenul de aplicare ! – click aici
💡 – Există sau nu termen limită de depunere în anul 2023 (pentru raportare an fiscal 2022) – pentru Declarația 392 A și 392 B (info) – click aici
⏰ – ANAF – perioada fiscală la TVA în anul 2023 pentru persoanele impozabile care efectuează achiziții intracomunitare de bunuri – CLICK AICI
💡 – ANAF (oficial) – nu este necesar a se depune D 700 pentru a evidenția rămânerea la micro, după 01.01.2023 – CLICK AICI
⏰ – Închiderea exercițiului financiar la 31.12.2022 – ce înregistrări contabile trebuie făcute pentru închiderea contabilă (info 2023) – CLICK AICI
💡 – UTIL (editabil) – set Declarații deduceri personale si Coasigurați – modele actualizate la anul 2023 – click aici
⏰ – Tabel tarife servicii contabile aplicabile in anul 2023 – orientativ (editabil, gratuit) – click aici
💡 – NOU (material oficial ANAF) – principalele modificări aduse Codului Fiscal începând cu 01.01.2023 – click aici
⏰ – Lucruri bine de știut …. la început de 2023 – material oficial ITM – click aici
💡 – ALERTĂ (util) – model AA la CIM – pentru conformare la noul model-cadru impus de OMMSS nr. 2171/2022 – click aici
⏰ – ATENȚIE – data de 31.01.2023, termen limită transmitere în Revisal modificări salariu minim începând cu 2023 (3.000/4.000 lei). Recapitulare resurse … – click aici
💡 – Contribuții angajat și angajator 2023 – care sunt cotele de contribuții salariale (taxe) aplicabile în anul curent (info util) – CLICK AICI
💡 – NOU SI UTIL – Cum setăm vectorul fiscal pentru 2023 referitor la impozitare (MICRO/PROFIT) si TVA – exemple completare D 700 – CLICK AICI
⏰ – OMF nr. 4268/2022 – întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale (bilanț 31.12.2022) – click aici
💡 – Codul Fiscal valabil în 2023 – inclusiv Normele Metodologice de Aplicare ale acestuia (Codul de Procedura Fiscală actualizat 2023) – CLICK AICI
⏰ – Bilanț contabil anual la 31.12.2022 – ANAF a publicat PDF-ul inteligent necesar pentru generarea formularelor în 2023 (NEWS) – CLICK AICI
✅ – Saga CLOUD si Revisal CLOUD (Cloud Conta) – recomandări de la noi pentru contabilitate si resurse umane la distanță – click aici
💡 – Inventarierea anuală a patrimoniului (la data de 31.12.2022) – recapitulare resurse gratuite, publicate de noi recent (necesare la dosar) – click aici
⏰ – Declarația 010 – modelul valabil în 2023, gratuit și editabil (în format Excel si in format PDF oficial) – click aici
💡 – OMF nr. 4636/2022 – listă active scutire impozit pe profit (info oficial si text integral) – click aici
✅ – Legea nr. 34/2023 – modificare și completare Codul Fiscal (facilități angajați pentru abonamente sala fitness) – CLICK AICI
💡 – OMF nr. 4291/2022 – pentru reglementarea unor aspecte contabile (noutăți in planul de conturi general – cont 6053, 6058, 467, 694) – CLICK AICI
⏰ – Decizie internă facturi, chitanțe, avize, etc. (pentru alocare serie și număr în 2023) – document necesar de întocmit la început de an (model actualizat) – CLICK AICI
💡 – Cursul de schimb valutar leu/euro la 31.12.2022 – indicator utilizat la calculul cifrei de afaceri sau alți indicatori (INFO 2023) – click aici
💡 – REMINDER – nu uitați de evaluarea anuală obligatorie a salariaților la final de 2022 (info, plus model fisă evaluare anuală) – click aici
💡 – Decizie internă privind programarea (planificarea) concediilor de odihnă pe anul 2023 – gratuit, editabil și actualizat (model) – click aici
💡 – Legea nr. 370/2022 – aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 16/2022 (exceptări contabilitate – CAEN: 6920) – click aici
💡 – Care sunt modalitățile de completare a punctului D lit. a) din modelul-cadru al contractului individual de muncă? – CLICK AICI
💡 – Care este termenul transmitere în Revisal a modificărilor la noul salariul minim de 3.000 lei – 20 de zile lucrătoare (calculate începând cu 01.01.2023) – CLICK AICI
💡 – ANUL NOU VEȘTI BUNE ARE – Ce modificări salariale aduce 2023? – click aici
💡 – Legea nr. 370/2022 – aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 16/2022 (exceptări contabilitate – CAEN: 6920) – click aici
💡 – Care sunt modalitățile de completare a punctului D lit. a) din modelul-cadru al contractului individual de muncă? – CLICK AICI
💡 – Stabilirea salariului de bază minim brut sub nivelul celui prevăzut de HG nr. 1447/2022 (3.000 lei) – nivel contravenții (sancțiuni) – CLICK AICI
💡 – Ce se întâmplă cu contractele de muncă aflate în derulare în privința introducerii noilor clauze obligatorii? Este nevoie de acte adiționale? – CLICK AICI
💡 – Model editabil Contract Individual de Muncă (in Word) – conform noului model-cadru impus de OMMSS nr. 2171/2022 – click aici
💡 – Act Adițional majorare salariu minim din 01.01.2023 – model UTIL pentru angajatori (gratuit, editabil) – CLICK AICI
💡 – Decizie colectivă majorare salariu minim angajați (cu anexă semnături) – MODEL (începând cu 01.01.2023) – CLICK AICI
💡 – OUG 168/2022 – de la 1 ianuarie 2023, salariul minim în sectorul construcții se majorează de la 3.000 de lei la 4.000 de lei. Nu se impozitează și nu va fi inclusă în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/lună – click aici
💡 – HG nr. 1447/2022 – salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în anul 2023, majorat la 3.000 de lei – click aici