Registrul unic de control – informatii utile si legislatie

2
308

Contribuabilii, persoane juridice, înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, autorizate potrivit legii, au obligaţia să ţină registrul unic de control. In cazul celorlalte categorii de contribuabili, acestia pot ţine registrul unic de control, în funcţie de opţiunea acestora.
Evidenţierea controalelor în registrul unic de control, se face cu semnăturile reprezentantului legal al contribuabilului şi a organului de control.

In Romania, Registrul unic de control are ca scop evidenţierea tuturor controalelor desfăşurate la contribuabil de către toate organele de control specializate, în domeniile:
– financiar-fiscal,
– sanitar,
– fito-sanitar,
– urbanism,
– calitatea în construcţii,
– protecţia consumatorului,
– protecţia muncii,
– inspecţia muncii,
– protecţia împotriva incendiilor,
– alte organe/institutii, prevăzute de lege.

Contribuabilii au obligaţia de a prezenta organelor de control, in momentul in care acestea sosesc la firma, registrul unic de control. Organele de control au obligaţia de a consemna în registru, înaintea începerii controlului, următoarele elemente:
– numele şi prenumele persoanelor împuternicite de a efectua controlul,
– unitatea de care aparţin,
– numărul legitimaţiei de control,
– numărul şi data delegaţiei/ordinului de deplasare,
– obiectivele controlului,
– perioada controlului,
– perioada controlată,
– temeiul legal în baza căruia se efectuează controlul.

Organele de control sunt obligate ca înainte de începerea acţiunii de control să consulte actele de control încheiate anterior, care au legătură cu domeniul lor de activitate, pentru a cunoaşte constatările făcute, măsurile stabilite şi stadiul îndeplinirii lor. Controlul se poate desfăşura numai după consemnarea în registrul unic de control a datelor prevăzute mai sus. În situaţia neprezentării registrului unic de control, verificarea se efectuează, iar cauzele neprezentării se consemnează în actul de control.

După finalizarea controlului, în registrul unic de control se înscriu obligatoriu numărul şi data actului de control întocmit. Registrul unic de control se numerotează, se sigilează şi se păstrează de reprezentantul legal al unităţii verificate sau de înlocuitorul acestuia. Registrul unic de control se ţine la sediul social şi la fiecare sediu secundar pentru care s-au eliberat avize/autorizaţii şi/sau acorduri de funcţionare.

Important – Daca o firma are mai multe puncte de lucru, atunci va trebui sa aiba Registru unic de control la fiecare punct de lucru.

Registrul unic de control se eliberează, contra cost, de direcţiile generale ale finanţelor publice din raza teritorială unde îşi are sediul social contribuabilul, pe baza certificatului de înregistrare – în cazul comercianţilor, şi pe baza certificatului de inregistrare fiscală – în cazul celorlalte categorii de contribuabili. Alaturi de aceste specificatii obligatorii, din experienta va putem spune ca alaturi de copia CUI trebuie sa anexati si o Comanda, dar sa nu uitati sa luati si stampila societatii cu voi.

Contribuabilii nou înfiinţaţi sunt obligaţi ca, în termen de 30 de zile de la data înregistrării, să achiziţioneze registrul unic de control. Trebuie insa ca noile SC sa tina cont si de faptul ca sunt considerate contravenţii următoarele fapte: neachiziţionarea registrului unic de control de la direcţiile generale ale finanţelor publice din raza teritorială unde îşi are sediul social contribuabilul, si neprezentarea registrului unic de control la solicitarea organelor de control specializate. Pentru cuantumul amenzilor puteti consulta legea, al carui link se afla la baza acestui articol.

Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de organele de control specializate. Neînscrierea de către organele de control specializate în registrul unic de control a elementelor obligatorii prevăzute la art.3 alin.(2) şi art.4 constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit prevederilor Legii nr.188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare sau, după caz, potrivit legislaţiei muncii.

Registrul unic de control se tipăreşte de Compania Naţională “Imprimeria Naţională-S.A.”, aflată sub autoritatea Ministerului Finanţelor Publice.

LINK LEGE 252/2003 (varianta integrala) – click aici

2 COMENTARII

  1. […] – reg. de evid. fiscala – pentru platitorii de impozit pe profit – OMFP 870/2005 (MO 549/2005) – info – reg. bunurilor primite din alt stat membru – OMFP 2217/2006 (MO 1041/2006) – reg. unic de evid. a materialelor lemnoase – HG 427/2004 (MO 328/2004) – reg. bunurilor de capital – cod fiscal – reg. pentru evid. aportului si rezult. distribuit – la entitati fara personalitate juridica – cod fiscal – reg. pentru evid. distincta a prod. de tuica si rachiuri a gospodariilor individuale – cod fiscal – reg. special privind situatia importurilor de alcool, de distilate si de bauturi spirtoase in vrac si destinatiile acestora – cod fiscal – reg. special pentru evid. op. de denaturare a alcoolului – cod fiscal – reg. de densitati – cod fiscal – reg. special pentru inreg. banilor personali – reg. special pentru inreg. tranz. efectuate de catre utiliz. de aparate de marcat fiscale pana la repunerea in functiune a aparatului defect – reg. special pentru casele de schimb valutar – rola jurnal – case de marcat – rap. Z – reg. special – OUG 28/1999 (MO – 75/2005, HG 479/2003 (MO – 348/2005)) – reg. unic de control – info […]

  2. Buna ziua,

    Am si eu o intrebare legata de registru unic de control:

    in situatia desfiintarii punctului de lucru pentru care a fost achizitionat registrul, acesta mai trebuie pastrat?

    Multumesc frumos.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.