Facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice – proiectul a fost adoptat de Guvern

1
164

Din analiza, INFORMAȚIEI DE PRESĂ privind proiectele de acte normative aprobate sau de care guvernul a luat act – în ședința Guvernului României din 20 iunie 2019 – am observat ca ieri, 20.06.2019, a fost adoptat si un PROIECT DE LEGE privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice, proiect ce nu se afla in comunicarea oficiala anterioara sedintei de Guvern (privind proiectele de acte normative care vor fi incluse pe agenda ședinței Guvernului României din 20 iunie 2019).

Din analiza site-ului ministerului de resort, am observat ca proiectul se afla in aceasta faza inca din 30.01.2019. Avand in vedere cele expuse, va supunem atentiei – prevederile viitoarei legi, extrase din proiect (elementele principale ale unei facturi electronice – la final).

Prin transpunerea prevederilor DIRECTIVEI 2014/55/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 aprilie 2014 – privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice se urmareste eliminarea sau reducerea obstacolelor in calea comertului transfrontalier care decurg din coexistenta diferitelor cerinte juridice si standarde tehnice referitoare la facturarea electronica, precum si din lipsa interoperabilitatii.

IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI. DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI

Tn vederea atingerii acestui obiectiv, s-a elaborat standardul european comun pentru modelul de date semantice al elementelor principale ale unei facturi electronice (denumit in continuare – standardul european privind facturarea electronica). Acest standard stabileste si detaliaza elementele principale pe care ar trebui sa le contina intotdeauna o factura electronica, facilitand astfel trimiterea si primirea de facturi electronice intre sisteme bazate pe standarde tehnice diferite.

Prin asigurarea interoperabilitatii semantice si prin imbunatatirea securitatii juridice, se promoveaza utilizarea facturarii electronice In domeniul achizitiilor publice, permiiand astfel contractantilor sa genereze o reducere a sarcinilor administrative. Beneficiile facturarii electronice sunt maximizate atunci cand generarea, trimiterea, transmiterea, primirea si prelucrarea unei facturi pot fi automatizate integral.

NOU – Raportarea contabilă la 30.06.2019 – MFP a publicat azi, proiectul de ordin în acest sens (modificări importante) – click aici

Obiectivul interoperabilitatii este de a permite prezentarea si prelucrarea informatiilor intr-un mod consecvent intre sistemele de gestiune, indiferent de tehnologia, aplicatia sau platforma acestora. Interoperabilitatea astfel generata insumeaza capacitatea de interoperare la trei niveluri distincte: in materie de continut al facturii (semantica), de format sau limbaj utilizat (sintaxa) si de metoda de transmitere.

Autoritatile si entitatile contractante pot aplica prevederile prezentei legi si in cazul facturilor electronice emise ca urmare a executarii contractelor mentionate la alin. (1 ), a caror valoare este mai mica decat pragurile prevazute de lege fata de care exista obligatia publicarii unui anunt de participare/concesionare i/sau a unui anunt de atribuire In Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Obiectul de reglementare al prezentei legi il constituie facturile electronice emise ca urmare a executarii contractelor atribuite in temeiul Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 99/ 2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice In domeniile apararii si securitatii, cu modificarile si completarile ulterioare, a caror valoare este egala sau mai mare decat pragurile prevazute de lege fata de care exista obligatia publicarii unui anunt de participare/concesionare i/sau a unui anunt de atribuire in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

NEWS – versiunea 6.0.7 a aplicației REVISAL a fost publicată pe site-ul oficial al Inspecției Muncii (valabilă după 01.06.2019) – click aici

Prezenta lege nu se aplica facturilor electronice emise ca urmare a executarii contractelor care intra in domeniul de aplicare al O.U.G. nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii, in cazul in care achizitia si executarea contractului sunt declarate secrete sau trebuie sa fie insotite de masuri de siguranta speciale, in conformitate cu actele cu putere de lege sau actele administrative in vigoare precum si in cazul in care interesele esentiale incauza nu pot fi garantate prin masuri mai putin invazive.

Elementele principale ale unei facturi electronice sunt, printre altele:

a) identificatorii de proces si de factura;
b) data facturii;
c) informatii privind identificarea persoanei impozabile care a livrat produsele, a prestat serviciile sau a executat lucrarile;
d) informatii privind cumparatorul ;
e) informatii privind beneficiarul platii;
f) informatii privind reprezentantul fiscal al vanzatorului;
g) identificarea tipului de produse furnizate, servicii prestate sau lucrari executate;
h) referirea la contractul de achizitii publice/sectoriale, de concesiune de lucrari si servicii, precum si dupa caz, la contractul de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii;
i) detalii privind livrarea produselor / prestarea serviciilor / executarea lucrarilor ;
j) instructiuni de plata;
k) informatii privind creditari sau debitari;
l) informatii privind pozitiile de pe factura;
m) totalurile facturii;
n) defalcarea TVA;

Foaie de lucru (model actualizat 2019) – OPIS cu ce trebuie sa facă în fiecare lună/trimestru/an, un contabil – click aici

De mentionat ca prin prezenta lege nu se aduce atingere dispozitiilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si cu atat mai putin dispozitiilor privind utilizarea facturilor electronice in scopuri de TVA cuprinse in Directiva 2006 /112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata.

1 COMENTARIU

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.