SAF-T ianuarie 2023: obligativitate nouă pentru contribuabilii mijlocii

3
9647

Azi voi vorbi ca de la coleg la coleg cu orice profesionist care este interesat de raportarea ce bate la ușă: SAF-T. Fie că eșți pregătit sau nu, ianuarie 2023 vine cu o nouă obligativitate de declarare fie ești angajat al unei societăți de pe lista celor încadrate la microîntreprinderi, fie că ai clienți care se află pe lista respectivă. Asta dacă nu cumva ai făcut deja cunoșțință cu D406 anul acesta, când a trebuit să declari pentru societățile mari. Așteptăm cu toții, în perioada următoare, o reactualizare a listei cu contribuabilii încadrați la categoria mijlocii având în vedere că lista care există acum pe site-ul ANAF este din 2017.

Dacă nu eșți încă familiarizat cu ce înseamnă SAF-T (D.406) atunci rândurile de mai jos sunt special pentru ține. Mi-am propus azi să îți spun ce este SAFT-T și la ce să fii atent atunci când va trebui să întocmești raportarea în cauză.

Obiectivele declarate ale acestei raportări sunt creșterea nivelului de colectare a taxelor, prevenirea și combaterea evaziunii fiscal, dar și o colaborare mai bună între ANAF și contribuabili, ducând în timp la controale mai rare la sediul firmei și reducerea perioadei de rambursare a TVA-ului.

Pentru contabilitate, salarizare, SAF-T recomandăm NextUp

Să începem cu ce este SAF-T: denumirea asta, care a devenit atât de cunoscută în ultimul an pentru noi, vine de la Standard Audit File for Taxation și este o raportare făcută de contribuabili către ANAF, cu informații din evidență financiar-contabilă a societății. Veți vedea că dacă până acum declarațiile lunare sau trimestriale se refereau doar la anumite zone din evidență (taxe, tva, contribuții salarii), SAF-T solicită informații din toate registrele și jurnalele cu informații despre conturi clienți, furnizori, taxe, stocuri, proprietari, facturi de vânzare, facturi de cumpărare, plăți, mișcări de bunuri, tranzacții cu active.

Un alt element de noutate este codificarea care apare odată cu SAF-T, standardizarea din titlul declarației constând exact în folosirea acestor coduri peste tot în fluxul de introducere a datelor în soft-ul în care lucrezi. Avem astfel coduri pentru articole, unități de măsură, documente, taxe și impozite, metode de plată, TVA.

Ajungem astfel la o declarație/raportare foarte stufoasă și imposibil de realizat altfel decât cu ajutorul unui soft de tip ERP în care să fie introduse toate informațiile referitoare la stocuri, active și orice ține de zona financiar-contabilă, soft ERP care să te ajute în codificarea cât mai ușoară și care să asigure trasabilitate înregistrărilor, astfel încât raportarea în sine să fie doar o automatizare.

Trebuie să subliniem din start că această raportare, chiar dacă este generată și depusă de contabili, ea nu poate fi întocmită DOAR cu informațiile introduse de ei, întrucât nu mai vorbim de niște înregistrări contabile, unde cei mai mulți zic : “nu contează ce am luat, știe contabilul cum să înregistreze și să declare” . Acum nu mai este cazul: gândiți-va numai la stocuri, unde nu are de unde să știe profesionistul de la birou ce anume primiți dvs. în materie de produse și la ce cod din nomeclatorul specific să înregistreze acel bun.

Acesta este motivul pentru care insistăm, ca pentru o întocmire corectă și completă a acestei declarații, să existe cooperare între toate departamentele societății sau între client și firma care se ocupă de evidența contabilă, mult mai mult decât acum. Pentru asta este nevoie de o instruire a personalului, să știe ce are de făcut sau urmărit, de sisteme informatice adaptate nevoilor respective.

Pentru contabilitate, salarizare, SAF-T recomandăm NextUp

Da, este o declarație care în multe cazuri schimbă perspectiva și fluxurile de lucru din evidența financiar-contabilă. Dar să nu ne speriem, până la urmă dacă obiectivele menționate mai sus se vor dovedi atinse în procent mare, va fi un ajutor și pentru contribuabili, chiar dacă acum efortul pe care trebuie să îl depună toți este mai mare. Până la urmă, nimic nu se face fără efort. Și cu un soft potrivit, acest efort poate fi redus considerabil.

Acum, dacă ai bifat toate cele de mai sus (ai softul potrivit, ai instruit personalul, ți-ai setat codurile, etc) poți să depui fără probleme SAF-T și pentru asta îți mai dau câteva informații. Trebuie să știi că ANAF solicită declararea curentă (lunar/trimestrial) doar a anumitor informații din baza de date, altele declarându-se fie anual, fie la cerere.

Hai să vedem ce date solicită curent:

– Șolduri parteneri (furnizori, clienți)
– Articolele folosite în perioada
– Registrul jurnal
– Documentele de tip facturi de cumpărare, respectiv facturi de vânzare
– Ce taxe declarăm
– Ce încasăm/plătim pe metode de plata;

Anual, la termenul de depunere a situațiilor financiare, se vor declara informațiile privind Activele, iar la cererea venită din partea ANAF se declară informatiile legate de Stocuri și mișcările acestora .

Fiind o raportare cu foarte multe date mai avem o noutate față de declarațiile cu care suntem obișnuiți: nu există un pdf inteligent care să fie completat pentru această raportare, ci la final se generează doar un pdf cu recapitularea secțiunilor declarate. Declararea către ANAF se face pe baza unui fișier XML care este urcat pe baza semnăturii electronice pe site-ul www.e-guvernare.ro. Dacă am descoperit că ceva nu am declarat corect putem să depunem o declarație rectificativă pentru perioada respectivă, dar doar după ce am primit un răspuns pe recipisa la declarația inițială.

Pentru contabilitate, salarizare, SAF-T recomandăm NextUp

Oricând aveți întrebări despre ce ar trebui declarat într-o zonă sau alta, vă recomand să citiți și să verificați documentația pusă la dispoziție de ANAF pe care o găsiți aici:
https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/despre_anaf/strategii_anaf/proiecte_digitalizare/saf_t

REVEDEȚI PREZENTAREA
SAF-t
Articolul precedentANAF – publicarea listei contribuabililor care NU înregistrează obligații restante (conditii)
Articolul următorDeclarație gestionar pentru inventar anual la 31.12.2022 (util) – se dă și se semnează înaintea începerii inventarului ANUAL
saf-t-ianuarie-2023-obligativitate-noua-pentru-contribuabilii-mijlociiAzi voi vorbi ca de la coleg la coleg cu orice profesionist care este interesat de raportarea ce bate la ușă: SAF-T. Fie că eșți pregătit sau nu, ianuarie 2023 vine cu o nouă obligativitate de declarare fie ești angajat al unei societăți de...

3 COMENTARII

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.