Încetarea stării de alertă – implicații în domeniul relațiilor de muncă (oficial ITM)

0
1187

Potrivit – ITM Salajstarea de alertă instituită prin H.G. nr.24/14.05.2020 a încetat începând cu data de 09.03.2022.

Efectele încetării stării de alertă sunt multiple, atât pentru salariați, cât și pentru angajatori, având în vedere că o serie de măsuri și restricții au fost dispuse temporar, doar pe perioada cât această stare era aplicabilă pe teritoriul României.

În domeniul relațiilor de muncă angajatorii vor avea în vedere următoarele aspecte:

ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE „SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM!

1. Valabilitatea contractelor colective de muncă

Conform dispozițiilor art. 20 din Legea nr. 55/2020 valabilitatea contractelor colective de muncă şi a acordurilor colective de muncă ”se prelungeşte pe durata stării de alertă, precum şi pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acesteia”. Dar, același act normativ prevede că în cazul contractelor și acordurilor astfel prelungite, „părţile au obligaţia iniţierii negocierii colective în termen de 45 de zile de la încetarea stării de alertă, în condiţiile legii”. Prin urmare, până la 22 aprilie 2022 trebuie să fie inițiate negocierile.

2. Telemunca și decalarea programului de lucru

Obligația de a trece la telemuncă și decalarea programului de lucru în unitățile cu un număr mai mare de 50 de salariați a fost impusă, în baza Legii nr. 55/2020. De acum, aceste măsuri nu se mai aplică , astfel că angajatorii și salariații vor stabili de comun acord modul de desfășurare a activității. Astfel, firmele pot continua regimul de telemuncă, dacă și angajații vor asta, se poate opta pentru revenirea la birou sau pentru un program combinat – telemuncă și birou.

IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI. DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI

3. Șomajul tehnic decontat de stat

Decontarea șomajului tehnic se acordă de la începutul acestui an în baza OUG nr. 2/2022. Deși în ordonanță e prevăzută data de 31 martie ca limită temporală pentru acordarea indemnizației de șomaj tehnic, decontarea e determinată doar de existența unor restricții. Având în vedere că 9 martie e prima zi fără stare de alertă și măsurile restrictive au încetat, rezultă că decontările pe martie se acorda doar pentru perioada 1 – 8 din lună.

4. Reducerea timpului de lucru

Sprijinul financiar pentru angajatorii care, din cauza scăderii cifrei de afaceri, au redus timpul de muncă al salariaților, acordat pe perioada stării de alertă conform OUG nr. 132/2020 va continua „ pe o perioadă de până la 3 luni de la data încetării ultimei perioade în care a fost instituită starea de urgență /alertă /asediu”.

5. Zile libere plătite pentru școala online

Zilele libere plătite care pot fi acordate salariaților care au copiii de până în 12 ani inclusiv, respectiv 26 de ani pentru cei cu dizabilități, pentru a-i supraveghea cât timp unitățile de învățământ sunt închise sau predarea se face online se acordă până la finalul anului școlar 2021-2022, cu excepția vacanțelor școlare potrivit OUG nr. 110/2021.

🔍 ALTE RESURSE UTILE – DIN ULTIMA PERIOADA: 🔍

✅ – HAI SA AJUTAM! – Solicitare sprijin pentru Asociația Literata. Va mulțumim anticipat tuturor!click aici

💡 – Împuternicire (model 2022) – pentru înrolare/înregistrare in SPV a firmei/companiei/entității, cu semnătura electronică a contabilului – click aici
💡 – Ghid pentru autorecenzare – cu pașii ce se parcurg (material oficial INS – 2022) – click aici
💡 – Calcul reducere impozit 2021-2025 (model) – reduceri impozit pe profit conform OUG nr. 153/2020 – click aici
💡 – Registru de Evidenta Fiscala – model util in MS Excel (gratuit si editabil) – click aici
💡 – ITM (oficial 2022) – adeverința de vechime în muncă vs. extras de Revisal – click aici
💡 – Înregistrarea în SPV pe baza certificatului digital calificat – material video oficial ANAF – click aici
💡 – Instrucțiuni video pentru înregistrarea în SPV a persoanelor fizice – pe bază de nume de utilizator și parolă (OFICIAL) – CLICK AICI
💡 – Împuternicire (procură specială) – MODEL – anexa pentru F 150 (declarații electronice) sau pentru SPV – click aici
💡 – Plafoane/praguri fiscale 2022 – pentru fiecare impozit/taxa/contribuție (inclusiv termene ANAF și declarații de depus) – click aici
💡 – Ce trebuie să se afișeze la orice magazin/punct de lucru (actualizat 2022) – afișe obligatorii comercianți/prestatori servicii/etc. – click aici
💡 – Câte zile lucrătoare sunt în fiecare luna din anul 2022 (inclusiv detaliere pe ore lucrătoare) – INFO – click aici
💡 – Contribuții angajat și angajator 2022 – care sunt cotele de contribuții salariale (taxe) aplicabile în anul curent (info util) – CLICK AICI
💡 – Codul Fiscal valabil în 2022 – inclusiv Normele Metodologice de Aplicare ale acestuia (Codul de Procedura Fiscala actualizat 2022) – click aici
💡 – Decizie internă facturi, chitanțe, avize, etc. (pentru alocare serie și număr în 2022) – document necesar de întocmit la început de an (actualizat) – click aici
💡 – Cursul de schimb valutar leu/euro la 31.12.2021 – indicator utilizat la calculul cifrei de afaceri sau alți indicatori (INFO 2022) – click aici
💡 – Decizie internă privind programarea (planificarea) concediilor de odihnă pe anul 2022 – gratuit, editabil și actualizat (model 2021) – CLICK AICI

REVEDEȚI PREZENTAREA
ITM
Articolul precedentANAF – plățile eronate ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se vor returna plătitorilor
Articolul următorANAF (2022) – tratamentul fiscal al veniturilor obținute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal
Potrivit - ITM Salaj - starea de alertă instituită prin H.G. nr.24/14.05.2020 a încetat începând cu data de 09.03.2022. Efectele încetării stării de alertă sunt multiple, atât pentru salariați, cât și pentru angajatori, având în vedere că o serie de măsuri și restricții au fost...incetarea-starii-de-alerta-implicatii-in-domeniul-relatiilor-de-munca-oficial-itm

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.