Noi măsuri SSM aplicabile la locurile de muncă – precizări noi ITM (actualizat noiembrie 2021)

0
1185

În contextul creșterii incidenței cazurilor de Covid-19, prin mai multe acte normative apărute recent în Monitorul Oficial au fost modificate și actualizate regulile ce se aplică tuturor angajatorilor privind măsurile ce trebuie respectate în spațiile de lucru, referitoare la purtarea măștii, triajul epidemiologic, etc. Aceste acte normative sunt – H.G. nr.1090/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 10 octombrie 2021, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 modificată și completată de H.G. nr.1130/2021 respectiv H.G. nr.1161/2021.

Pe durata stării de alertă, angajatorii dispun organizarea muncii la domiciliu sau în regim de telemuncă, pentru cel puțin 50% din angajați, acolo unde specificul activității permite. În situația în care nu se poate desfășura activitatea de către salariat în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu și în vederea evitării aglomerării transportului public, angajatorii având un număr mai mare de 50 de salariați, au obligația organizării programului de lucru astfel încât personalul să fie împărțit în grupe / schimburi / ture care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferență de cel puțin o oră, cu respectarea strictă a măsurilor de protecție sanitară.

ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE „SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM!

Accesul persoanelor, cu excepția angajaților, în incintele instituțiilor publice centrale și locale, regiilor autonome și operatoriilor economici cu capital public este permis numai următoarelor categorii de persoane:

• care fac dovada vaccinării prin intermediul certificatelor digitale ale Uniunii Europene privind COVID-19 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;
• care prezintă rezultatul negativ al unui test RTPCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 ore;
• care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.

Această măsură se aplică și în cazul operatorilor economici care funcționează în clădiri cu birouri private în care își desfășoară activitatea cel puțin 50 de persoane simultan.

Instituţiile publice şi operatorii economici vor întreprinde măsurile necesare pentru asigurarea accesului cetăţenilor la serviciile publice oferite, în situaţii urgente şi persoanelor care nu fac dovada vaccinării, testării sau vindecării de infecţia cu virusul SARS-CoV-2, prin organizarea activităţii în mediul on-line, în spaţii deschise sau în orice alte condiţii care să asigure respectarea măsurilor de prevenire a răspândirii SARS-CoV-2.

IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI. DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI

Cu fiecare prelungire a stării de alertă, angajatorilor le este reamintită obligația generală de a respecta măsurile de sănătate și securitate în muncă (SSM). Astfel, organizarea activității la locul de muncă se realizează cu respectarea prevederilor legale emise de autoritățile competente în ceea ce privește prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 și pentru asigurarea securității și sănătății în muncă a lucrătorilor, ținând cont și de gradul de vaccinare a angajaților de la acel loc de muncă.

Pentru orice activitate susceptibilă să prezinte un risc de expunere la coronavirus (COVID-19), angajatorul trebuie să determine natura și nivelul de expunere, pentru a se putea stabili măsurile ce trebuie luate, prin:

– limitarea expunerii;
– elaborarea unui plan de măsuri de urgență, întocmit în baza recomandărilor medicului de medicina muncii cu care are contract;
– anunțarea imediată a Direcției de Sănătate Publică competentă teritorial.

De asemenea, Ordinul MS și MAI nr. 2.282/156/2021 – TEXT INTEGRAL – stabilește că masca este obligatorie la locul de muncă, singura excepție este reprezentată de persoanele care sunt singure în birou.

💡 Aplicația CHECK DCC pentru verificarea certificatelor digitale ale UE privind COVID-19 – web si Android 💡 – click aici

Același ordin comun readuce în discuție regulile de utilizare corectă a măștilor, cum ar fi schimbarea ei o dată la patru ore sau ori de cât ori s-a umezit sau s-a deteriorat, aruncarea ei se face într-un container de gunoi, preferabil cu capac, iar reutilizarea măștilor medicale nu este recomandată.

Aceste obligații privind purtarea măștii cad în responsabilitatea angajatorului pentru că acesta este cel care trebuie să impună respectarea lor, potrivit măsurilor de securitate și sănătate în muncă pe care trebuie să le ia.

Potrivit aceluiași ordin, instituțiile / autoritățile publice, operatorii economici și profesioniștii au obligația de a-și organiza activitatea astfel încât să asigure, la intrarea în sediu, în mod obligatoriu, triajul epidemiologic și dezinfectarea obligatorie a mâinilor, atât pentru personalul propriu, cât și pentru vizitatori, cu respectarea Instrucțiunilor generale privind măsurile de igienă.

Reamintim că, în contextul perioadei actuale, angajatorii au obligația de a lua toate măsurile pentru prevenirea apariției și răspândirii COVID – 19 la locurile de muncă, asigurând o instruire și o informare corespunzătoare a lucrătorilor.

💡 Istoric (evoluție) salariu minim, pe perioada 2000 – 2022 (document cu titlu de info gratuit, cu bază legislativă inclusă) 💡 – click aici

Sursa (cu multumiri) – ITM Salaj

REVEDEȚI PREZENTAREA
SSM - Protectie Angajati
Articolul precedentContestarea titlului de creanță și a altor acte administrative fiscale – precizări oficiale ANAF
Articolul următorTratamentul TVA al vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță și al livrărilor de bunuri interne efectuate de interfețele electronice care facilitează aceste livrări

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.