PRECIZĂRI – implementare sistem informatic E-POPRIRI (oficial ANAF)

0
292

Dupa cum stiti, in Monitorul Oficial nr. 0200 din 12 Martie 2020, a fost publicat Ordinul Ministerului Finanțelor Publice nr. 1665 din 26 Februarie 2020TEXT INTEGRAL AICI – privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora.

AVAND IN VEDERE CELE DE MAI SUS, VA SUPUNEM ATENTIEI CATEVA PRECIZARI SUPLIMENTARE – VIA AJFP DAMBOVITA (INSTITUTIE CAREIA II MULTUMIM PENTRU POSIBILITATEA PRELUARII INFORMATIILOR). SPERAM SA VA FIE DE FOLOS (desi am amanat mult, datorita situatiei actuale, prezentarea materialului):

Ordinul a fost emis în vederea creării mecanismului privind automatizarea înfiinţării şi ridicării popririlor bancare de către organele de executare silită din ANAF, urmărindu-se:

IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI. DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI

– neafectarea disponibilităţilor băneşti existente în conturile contribuabililor peste limita sumelor înscrise în adresa de înființare a popririi bancare;
– evitarea producerii de sincope în activitatea desfăşurată de contribuabili;
– ridicarea cu operativitate a măsurilor de executare silită prin poprire bancară.

Comunicarea către bănci a popririlor se va realiza on-line, în spaţiul privat de pe portalul ANAF, printr-un sistem informatic prin care utilizatorii încarcă şi descarcă documente. Procedura de comunicare, precum şi condiţiile în care aceasta se realizează este prevăzută în anexa la ordin.

ULTIMA ORĂ – experții contabili și contabilii autorizați pot semna (ELECTRONIC) documentele depuse de firme online la ONRC – click aici

Fluxurile principale ale sistemului sunt următoarele:

– înființarea popririlor asupra conturilor bancare prin procese informatice zilnice;
– transmiterea de către bănci la ANAF a informațiilor privind suma pe care o pot plăti (sold cert);
– transmiterea de către ANAF către bănci a sumelor de plată, având în vedere soldul final al popririi și algoritmul de repartizare a sumelor ce urmează a fi plătite;
– validarea și înregistrarea plăților virate în contul deschis special la nivelul Trezoreriei Operative Centrale (plățile neconforme din punct de vedere al validărilor, se restituie);
– înregistrarea plăților la nivelul Punctului central;
– ridicarea popririlor și transmiterea acestora către bănci.

Certificate de situație de urgenţă (CSU) – cine eliberează, cine poate solicita, ce cel fel de CSU se poate solicita? – click aici

Băncile care doresc să aplice noul mecanism de comunicare on-line a popririlor trebuie să adere la o Convenție-cadru prevăzută în anexă. Se aprobă modelul formularului „Adresă pentru înştiinţarea instituţiilor de credit privind sumele rămase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle înfiinţate prin mijloace electronice de transmitere la distanţă”, prevăzut în anexă.

Data comunicării către băncă a popririi este prima zi bancară următoare zilei încărcării popririi în sistemul informatic, iar ora comunicării este ora de începere a zilei bancare. Aceste informaţii se stabilesc, pentru fiecare instituţie de credit, prin Convenţia-cadru.

Din punct de vedere al aplicării în timp, prezenta procedură vizează popririle înființate după data de 12 martie 2020 (data intrării în vigoare a ordinului), respectiv adresele de înființare a popririi emise și comunicate după 12 martie 2020.

MFP – firmele care plătesc anticipat impozitul pe profit vor primi bonificație de 5% sau 10%. Bonificație de 10% și pentru microîntreprinderi – CLICK AICI

În acest context, adresele de înființare a popririi emise și comunicate până la data intrării în vigoare a ordinului vor fi supuse regulilor procedurale aplicabile la momentul respectiv, potrivit principiului tempus regit actum.

ANAF pune la dispoziția băncilor sistemul informatic începând cu data intrării în vigoare a ordinului, iar aderarea băncilor la noul mecanism este opțională prin semnarea Convenției-cadru. Semnarea convenției se realizează în funcție și de capacitățile tehnice ale băncilor de adaptare a propriilor aplicații informatice la noul mecanism.

Până la momentul în care o bancă va adera la noul mecanism de înființare a popririlor, prin semnarea Convenției, organul fiscal va comunica înființările și ridicările de popriri potrivit procedurilor aplicabile în prezent. În acest caz, există posibilitatea ca pentru clienții acestor instituții de credit să se crediteze contul Trezoreriei cu o suma mai mare decât soldul rămas de plată din poprirea inițială deoarece nu se poate realiza schimbul de mesaje intermediar privind soldul rămas de plată din poprirea inițială, însă suma va fi restituită, din oficiu, de organul fiscal în termen de cel mult 5 zile lucrătoare conform procedurilor existente.

De altfel, toate băncile trebuie să fie interesate și să depună toate eforturile în vederea aderării cât mai repede la noul sistem pus la dispoziție de ANAF.

Anunțuri publicitare

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.