Modificări reglementări contabile referitor la – metoda de amortizare a imobilizărilor, entități obligate să raporteze informații nefinanciare, tratamentul contabil al contractelor de leasing

0
165

Pe site-ul oficial al MFP a fost postat ieri, un nou Proiect Ordin privind modificarea și completarea unor reglementări contabile. Iata in continuare aspectele principale reglementate de proiectul de ordin.

1. Referitor la metoda de amortizare a imobilizărilor

Conform reglementărilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, alegerea metodei de amortizare reprezintă politică contabilă, în timp ce potrivit Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, metoda de amortizare se încadrează la estimări contabile.

Potrivit proiectului de ordin se propune ca, și în baza reglementărilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014, metoda de amortizare să fie încadrată la estimări contabile, similar duratei de viață utilă a activelor amortizabile. În aceste condiții, urmează a fi eliminate prevederile care limitau posibilitatea modificării metodei de amortizare la cazul în care metoda de amortizare este determinată de o eroare în estimarea modului de consumare a beneficiilor aferente respectivei imobilizări corporale.

O prevedere similară se propune a fi inclusă în Reglementările contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.103/2017, cu completările ulterioare.

IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS) – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI. DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI.

2. Referitor la entitățile obligate să raporteze informații nefinanciare

De la momentul publicării actului normativ prin care s-a transpus Directiva 2014/95/UE, care a introdus obligația întocmirii de către operatorii economici de la nivel național a declarației nefinanciare începând cu situațiile financiare ale anului 2017, s-a constatat manifestarea unui interes semnificativ cu privire la aspectele care țin de raportarea nefinanciară. Astfel, un aspect dezbătut frecvent de către diferite asociații, autorități, reprezentanți ai presei, mediul academic și publicul larg s-a referit la aria de aplicabilitate a cerințelor de prezentare și posibilitatea de extindere a acestei arii astfel încât să vizeze un număr mai mare de entități de la nivel național, apreciindu-se ca fiind importantă raportarea nefinanciară de către un număr cât mai mare de entități.

Pornind de la propunerile avansate în diferite cadre de dezbatere, precum și de la prevederile europene care stipulează că cerința regăsită în textul Directivei „…nu ar trebui să împiedice statele membre să solicite întreprinderilor și grupurilor, altele decât întreprinderile care fac obiectul … directivei, prezentarea de informații nefinanciare”, proiectul de ordin propune extinderea ariei de aplicabilitate a obligațiilor de prezentare de informații nefinanciare, asupra tuturor operatorilor economici (nu doar entitățile de interes public) care depăşesc criteriul de a avea un număr mediu de 500 de salariaţi în cursul exerciţiului financiar.
Potrivit informațiilor cuprinse în baza de date a Ministerului Finanțelor Publice, corespunzătoare datei de raportare de la 31 decembrie 2017, se apreciază că lărgirea ariei de raportare conform propunerii menționate mai sus va conduce la creșterea numărului de entități, de la aproximativ 70 de entități obligate în prezent să raporteze, la circa 700 de entități. O astfel de măsură ar putea avea un impact pozitiv în sensul responsabilizării entităților pe linia raportării de informații nefinanciare, care dobândesc o importanță tot mai mare în contextul preocupărilor din domeniul sustenabilității și responsabilității sociale.

NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE FACEBOOKCLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA „Aboneaza-te la insemnari”. NOU – ACUM AVEM SI UN GRUP PE FACEBOOKCLICK AICI, DAR SI O PAGINA DE GOOGLE PLUSCLICK AICI.

3. Referitor la tratamentul contabil al contractelor de leasing

Proiectul de ordin introduce prevederi rezultate din noul standard IFRS 16 „Contracte de leasing”. Ca urmare, acestea urmează a se aplica doar entităților care intră în aria de aplicare a Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.844/2016, cu modificările și completările ulterioare.

Astfel de prevederi nou introduse se referă la următoarele:
– modul de înregistrare contabilă a activelor reprezentând drepturile de utilizare a activelor-suport care fac obiectul contractelor de leasing, precum și a activelor-suport preluate în leasing;
– conturile specifice contractelor de leasing și funcțiunea contabilă a acestora.

PENTRU A DESCARCA PROIECTUL DE ORDIN – CLICK AICI

4. Alte aspecte propuse a fi reglementate prin proiectul de ordin se referă la explicarea unor prevederi cuprinse în reglementările contabile în vigoare, aplicabile operatorilor economici.

Menționăm în acest sens faptul că în aria de aplicabilitate a reglementărilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, au fost efectuate unele reformulări având în vedere că reglementările contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.844/2016, cu modificările și completările ulterioare, se aplică la această dată și altor categorii de entități, nu doar societăților ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată.

„CabinetExpert.ro foloseste, dar va si recomanda cu incredere – cel mai bun program de facturare, gestiune si contabilitate primara – Smart Bill

Anunțuri publicitare

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.