AcasăReglementari contabileCe entitati trebuie sa elaboreze si sa aprobe politici contabile proprii ?

Ce entitati trebuie sa elaboreze si sa aprobe politici contabile proprii ?

Potrivit – Tribunei Economice (publicatie careia ii multumim pentur posibilitatea preluarii) – entitatile care prin ordinele de aprobare a Planului de conturi specifice au obligatia de a-si elabora, prin personalul propriu sau persoane specializate autorizate, politici contabile proprii aprobate de administratorul entitatii, sunt:

– operatorii economici cu cifra de afaceri peste 35.000 euro;
– persoanele juridice fara scop patrimonial;
– institutiile publice, inclusiv consiliile locale.

Obligativitatea prezentarii acestor politici contabile organelor de control fiscale ale Curtii de conturi sau auditorilor financiari care avizeaza situatiile financiare anuale este introdusa expres prin art. 41 pct. 2 lit. a) din OUG nr. 37/2011 de modificare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, care prevede:

„a) aprobarea politicilor si procedurilor contabile prevazute de legislatie.“

Pentru nerespectarea acestei obligatii este prevazuta, la art. 42 alin. (1), modificat prin aceeasi ordonanta de urgenta, la liniuta a 2-a, o amenda de la 300 lei la 4.000 lei.

NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE FACEBOOKCLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA “Aboneaza-te la insemnari”. NOU – ACUM AVEM SI UN GRUP PE FACEBOOKCLICK AICI, DAR SI O PAGINA DE GOOGLE PLUSCLICK AICI.

Modificarea radicala de la 1 ianuarie 2012 a reglementarilor privind controlul, auditul financiar si public intern sau extern, in ultima parte a anului 2011, prin aparitia inspectiei economico-financiare pentru agentii economici (OUG nr. 94/2011) si abrogarea Legii nr. 30/1990 si a termenului de „guvernanta corporativa“ la „intreprinderile publice“ – termen nou introdus in legislatia romaneasca prin OUG nr. 109/2011 pentru companii si regii –, care introduce si la acestea aplicarea Legii nr. 672/ 2002 privind auditul public intern, lege modificata de la aceeasi data prin Legea nr. 191/2011, sunt clarificate in revista.

Baza legala a elaborarii politicilor contabile

Potrivit art.10 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in M.Of. nr. 454/18.05.2008, raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele juridice prevazute la art.1 din lege, revine administatorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii.

De regula, contabilitatea se organizeaza si se conduce in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, care trebuie sa aiba studii economice superioare.

Raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului economic, contabilului-sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine.

Model “Manual de politici contabile” – obligatoriu in fiecare S.R.L., S.A., O.N.G., etc. (2014) – click aici

Baza legala de elaborare si aprobare a politicilor contabile o constituie:

art. 10 al Ordinului nr. 3.055/2009, art. 267 alin. (1) din Anexa nr. 1, art. 3 alin. (1) si (2), ultima liniuta din Ordinul nr. 3.055/2009, pentru agentii economici care depasesc limitele a doua dintre criteriile impuse de art. 3 alin. (1) si (2);

art. 28 alin. (6) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, pentru persoanele juridice fara scop patrimonial care precizeaza ca situatiile financiare anuale se compun din: bilant, contul rezultatului exercitiului, politici contabile si note explicative;

– pentru toate entitatile cu personalitate juridica incadrate la art. 1 alin. (1)-(4) din Legea contabilitatii nr. 82/ 1991, republicata, art. 30 din Legea contabilitatii si modificarea adusa acestei legi prin OUG nr. 37/2011 – M.Of. nr. 285/22.04.2011, la art. 41 pct. 2 prin introducerea „lit. a) aprobarea politicilor si procedurilor contabile prevazute de legislatie“. Pentru nerespectarea acestei obligatii este prevazuta la art. 42 alin. (1), modificat prin aceeasi ordonanta de urgenta, la liniuta a 2-a, o amenda de la 300 lei la 4.000 lei.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

- Advertisment -
- Advertisement -
error: Conținutul este protejat !!