Acordarea deductibilitatii limitate – in sensul impozitului pe profit si al TVA-ului – dupa 01.07.2012

9
247

Referitor la modificarile Codului fiscal care au intrat în vigoare de la data de 01.07.2012 cu privire la acordarea deductibilitatii limitate în sensul :

impozitului pe profit, impozitului pe venit în cota de 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate,
taxei pe valoarea adaugata în cota de 50% pentru cumpararea, achizitia intracomunitara, importul, închirierea sau leasingul de vehicule rutiere motorizate si a cheltuielilor aferente acestora

DGFP Arges supune atentiei unele aspecte cu privire la aplicarea acestor prevederi, asa cum sunt reglementate prin H.G. nr. 670/04.07.2012text integral – prin care s-au aprobat norme metodologice de aplicare (M.O. nr. 481/13.07.2012 ).

În sensul impozitului pe profit / impozitului pe venit :

Nu sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit : 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzând si scaunul soferului, aflate în proprietatea sau în folosinta contribuabilului.

În sensul taxei pe valoarea adaugata :

Se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente :
– cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, închirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate
– cheltuielilor legate de vehiculele aflate în proprietatea sau în folosinta persoanei impozabile, în cazul în care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv în scopul activitatii economice.

În sensul impozitului pe profit / impozitului pe venit în cadrul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate supuse limitarii fiscale se cuprind cheltuielile direct atribuibile unui vehicul, inclusiv cele înregistrate ca urmare a derularii unui contract de leasing, cum sunt :
– impozitele locale,
– asigurarea obligatorie de raspundere civila auto,
– inspectiile tehnice periodice,
– rovinieta,
– chiriile,
– partea nedeductibila din taxa pe valoarea adaugata,
– dobânzi,
– comisioane,
– diferente de curs valutar, etc.

Aplicarea limitei de 50% pentru stabilirea valorii nedeductibile la determinarea profitului impozabil se efectueaza dupa aplicarea limitarii aferente taxei pe valoarea adaugata, respectiv aceasta se aplica si asupra TVA pentru care nu s-a acordat drept de deducere din punctul de vedere al TVA.

În sensul TVA prin cheltuieli legate de vehiculele aflate în proprietatea sau în folosinta persoanei impozabile se întelege orice cheltuieli direct atribuibile unui vehicul, astfel :
– cheltuieli de reparatii,
– cheltuieli de de întretinere,
– cheltuieli cu lubrifianti,
– cheltuieli cu piese de schimb,
– cheltuieli cu combustibilul utilizat pentru functionarea vehiculului.

Nu reprezinta cheltuieli legate de vehiculele aflate în proprietatea sau în folosinta persoanei impozabile orice cheltuieli care nu pot fi atribuibile pentru un anumit vehicul.

Se considera ca vehiculele rutiere motorizate sunt utilizate exclusiv în scopul activitatii economice în urmatoarele situatii, fara a se limita la acestea:
– deplasari în tara sau în strainatate la clienti/furnizori,
– pentru prospectarea pietei,
– deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru,
– deplasari la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale,
– utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere în exercitarea atributiilor de serviciu,
– deplasari pentru interventie, service, reparatii,
– utilizarea vehiculelor de test–drive de catre dealerii auto.

În acest sens justificarea utilizarii vehiculelor, în sensul acordarii deductibilitatii integrale la calculul impozitului pe profit, a venitului net anual, precum si a TVA se efectueaza:
– pe baza documentelor justificative
– prin întocmirea foii de parcurs care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.

Se considera ca un vehicul nu este utilizat exclusiv în scopul activitatii economice, în situatia în care, pe lânga utilizarea în scopul activitatii economice, vehiculul este utilizat ocazional sau de o maniera continua si pentru uz personal.

NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE CLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA „Aboneaza-te la insemnari”.

În situatia în care, vehiculul este utilizat atât pentru activitatea economica, cât si pentru uz personal, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a:
– TVA aferente cumpararii / achizitiei intracomunitare / importului / închirierii sau leasingului, si
– TVA aferente cheltuielilor legate de acesta.

Persoana impozabila care aplica deducerea limitata de 50% nu trebuie sa faca dovada utilizarii vehiculului în scopul activitatii economice sau pentru uz personal cu ajutorul foii de parcurs.

Cheltuielile privind amortizarea fiscala nu intra sub incidenta prevederilor de mai sus, aceste cheltuieli se deduc potrivit art. 24 din Codul fiscal.

Exceptie : Prevederile privind limitarea în cota de 50% a cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate / a TVA nu sunt aplicabile pentru situatiile :
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vânzari si de achizitii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru închirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5. vehiculele utilizate ca marfuri în scop comercial.

Vehiculele a caror folosinta este transmisa în cadrul unui contract de leasing financiar sau operational sunt exceptate de la limitarea speciala a dreptului de deducere a TVA aferenta cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului.

Utilizarea vehiculului pentru activitatile exceptate rezulta, în functie de fiecare situatie în parte, din informatii cum sunt :
– obiectul de activitate al persoanei impozabile;
– dovada ca persoana impozabila are personal angajat cu calificare în domeniile prevazute de exceptii;
– foile de parcurs care trebuie sa contina elementele prevazute mai sus;
– orice alte dovezi care pot fi furnizate.

NOTA : Încadrarea vehiculelor în categoriile prevazute la art. 145 (indice 1) din Codul fiscal se realizeaza de fiecare persoana impozabila luând în considerare criteriile prevazute de Codul fiscal si de normele metodologice de aplicare. Daca situatia de fapt constatata de organul fiscal este diferita de situatia prezentata de persoana impozabila în ce priveste exercitarea dreptului de deducere a taxei pentru vehicule, organul fiscal este îndreptatit sa aprecieze, în limitele atributiilor si competentelor ce îi revin, relevanta starilor de fapt fiscale si sa adopte solutia admisa de lege, întemeiata pe constatari complete asupra tuturor împrejurarilor edificatoare în cauza.

Anunțuri publicitare

9 COMENTARII

  1. Bun. Aici nu se spune nimic de cum se impoziteaza cei 50% declarati practic in interes personal prin introducerea deductibilitatii limitate.
    Ne-ati ajuta enorm daca ati putea sa obtineti de la ‘institutiile statului’ si un astfel de raspuns.

    Multumesc

  2. Aplicarea limitei de 50% pentru stabilirea valorii nedeductibile la determinarea profitului impozabil se efectueaza dupa aplicarea limitarii aferente taxei pe valoarea adaugata, respectiv aceasta se aplica si asupra TVA pentru care nu s-a acordat drept de deducere din punctul de vedere al TVA.

  3. pot sa carcotesc din nou?
    chestia asta cu deductibilitatea chelltuielilor si a TVA-ului in cazul autoturismelor cumparate de patroni pe firma e o minunata antologie de povesti. azi 50%, maine 75.2%,poimaine 14.42%…si tot asa. oare chiar credeti ca sunt verificabile aceste lucruri? poate…daca inspectorii veniti in control, vor sa gaseasca nod in papura sau sufera de masochism. hai, sa fim seriosi! daca se voia cu adevarat „curatenie” la acest capitol, nu trebuia sa existe nici un fel de exceptie.clar! legea nu trebuia sa permita deductibilitatea decat in cazurile in care respectivele mijloace fixe aveau scop productiv. mie, nu-mi asigura nimeni deplasarea in diverse locuri in interes de serviciu, exista un salariu din care pot acoperi aceste cheltuieli. patronii firmelor care au vrut sa scada simtitor profitabilitatea sau au vrut sa scape de plata TVA-ului cand si-au cumparat limuzina mult visata sub forma achizitiei intracomunitare, ar trebui cumva „recompensati” , nu cu facilitatea asta, ci un mic bonus la procentul de impozit platit. luxul se plateste.pentru asta exista dividend.

  4. nu vreau sa ma huiduiasca patronii, vreau sa ma sustina contabilii, ca ei se lupta cu cifrele si controalele de la fisc.
    oricum, felicitari pentru activitatea de pe blog.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.